×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بررسی عملکرد بانک صادرات در سال ۱۴۰۱ و دو ماهه نخست ۱۴۰۲ به خوبی ارتباط معنادار عملکرد این بانک با شعارهای سال را نشان می دهد و می توان گفت تمرکز عمده بانک صادرات در سال قبل و دوماهه سال جاری بکار بستن حداکثر ظرفیت جهت مرتفع نمودن مسائل موجود در بخش اقتصادی و تحقق فرمایشات رهبر انقلاب بود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از رصد روز، مروری بر فرمایشات رهبر انقلاب در شروع سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ لزوم توجه به مسئله تولید، رشد اقتصادی و اشتغالزایی را مورد تأکید قرار می هد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در شرایطی سال ۱۴۰۱ را به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند که بررسی عملکرد بخش اقتصادی در هر سه حوزه مورد تأکید رهبری مورد انتقاد قرار داشت و نامگذاری سال قبل با دوراندیشی خاص ایشان ساز و کاری را جهت تدوین برنامه های حمایتی در این بخشها تبیین نمود که اهتمام همه بخشها به آن تحول قابل توجهی را در نظام اقتصادی کشور ایجاد می کرد. هرچند که قصور برخی از دستگاهها در انجام منویات رهبری پیشرانه لوکوموتیو اقتصاد کشور را با چالش روبرو کرد. رشد تورم و لزوم توجه هرچه بیشتر به مسئله تولید باعث شد تا یکبار دیگر رهبری انقلاب با توجه به وضعیت حاکم بر کشور سال جاری را به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کنند تا مدیران همه بخشها حداکثر تلاش خود را جهت محقق نمودن این مهم بکار ببندند.

هرچند که به شیوه عملکردی برخی از سازمانها و بخشها در پیاده سازی اهداف و منویات رهبری انتقاداتی واردست اما بررسی عملکرد برخی از مدیران سبب امیدآفرینی خواهد بود و این امیدواری را ایجاد می کند که چنین نگاهیقابل تعمیم به سایر بخشهای جامعه است.

بانک صادرات مطیع فرمایشات رهبری در جبهه اقتصادی

بررسی عملکرد بانک صادرات در سال ۱۴۰۱ و دو ماهه نخست ۱۴۰۲ به خوبی ارتباط معنادار عملکرد این بانک با شعارهای سال را نشان می دهد و می توان گفت تمرکز عمده بانک صادرات در سال قبل و دوماهه سال جاری بکار بستن حداکثر ظرفیت جهت مرتفع نمودن مسائل موجود در بخش اقتصادی و تحقق فرمایشات رهبر انقلاب بود.

بررسی ها نشان می دهد که بانک صادرات در ۱۴ ماهه فروردین ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ماه سال جاری بیش از ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۵ بخش مهم اقتصادی کشور پرداخت کرده که در این میان سهم بخش صنعت و معدن بیش از سایر بخشها دیده می شود.

بنا به این گزارش ۵ بخش خدمات و بازرگانی، صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و ساختمان در پایان سال قبل ۲.۵۶۲.۶۷۹ میلیارد ریال تسهیلات از بانک صادرات دریافت کردند که سهم و مقدار دریافت هریک از آنها به شرح ذیل است؛

بخش اقتصادیمیزان تسهیلات دریافتی(میلیارد ریال)سهم از میزان دریافت تسهیلات به درصد
صنعت و معدن۱.۰۷۸.۱۰۰۴۲.۰۶
خدمات و بازرگانی۹۵۳.۸۶۱۳۷.۲۲
کشاورزی۳۳۶.۳۹۳۱۳.۱۲
مسکن و ساختمان۱۹۲.۸۸۲۷.۵۲
صادرات۱.۴۴۳۰.۰۵

همچنین از مجموع ۲۶۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بانک صادرات به این ۵ بخش مهم اقتصادی در دوماهه سال جاری سهم و میزان دریافت آن به این صورت بود؛

بخش اقتصادیمیزان تسهیلات دریافتی(میلیارد ریال)سهم از میزان دریافت تسهیلات به درصد
خدمات و بازرگانی۱۲۹.۹۰۵۴۹.۵۴
صنعت و معدن۹۱.۰۵۵۳۴.۷۲
کشاورزی۲۹.۲۲۴۱۱.۱۴
مسکن و ساختمان۱۱.۹۲۴۴.۵۴
صادرات۶۲۰.۰۲

سایر نتایج حاکی از آنست که ۸۷.۴۵۱ ضمانت نامه به ارزش ۶۳۲.۲۱۱ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ توسط بانک صادرات صادر شده و ارزش ریالی ۶.۰۶۲ فقره اعتبارات اسنادی گشایش شده در این بانک طی سال قبل به ۷۸۸.۹۹۷ میلیارد ریال می رسد.

در دوماهه سال جاری ۱۱۱.۳۲۰ میلیارد ریال برای ۱۱.۶۱۰ فقره ضمانت نامه در بانک صادرات تعهد ایجاد شد و که این میزان برای ۸۶۸ فقره اعتبرات اسنادی گشایش شده به ۱۶۳.۶۰۰ میلیارد ریال تکیه زد.

اهم تسهیلات پرداختی بانک صادرات در زیرشاخه های پتروشیمی و پالایشگاهی، نیروگاهی، بیمارستانی، حمل و نقل ریلی، بنادر و دریانوردی، حمل و نقل هوایی و طرح های تملک دارایی های سرمایه (ماده ۵۶) دیده می شود.

آنچه که از عملکرد بانک صادرات در حوزه پرداخت تسهیلات به دو بخش خصوصی و دولتی برمی آید درک درست شرایط اقتصادی کشورست که می تواند با کمک شبکه بانکی به ساحل آرامش برسد هرچند که طی چندوقت اخیر شاهد کم لطفی هایی در خصوص کارمندان بانکی بودیم که با حداکثر تلاش در سنگر اقتصادی ایران عزیز فعالیت می کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.