×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
«غافلگیر شدن»  جمله رایج در بین مسئولان

مهرداد امان‌الهی ـ مولف، مدرس و مشاور

یکی از موضوعات مدیریتی که در بین مدیران خصوصا مدیران کشورمان وبه‌طور ویژه مدیران دولتی رایج شده  استفاده از جمله ” غافلگیر شدن است.

واقعا بنظر شما  غافلگیر شدن در مدیریت معنایی داره؟ چی میشه که غافلگیر می‌شیم؟آیا غافلگیر شدن اختصاص به مدیران ایرانی داره یا مدیران کشورهای توسعه یافته در مدیریت هم غافلگیر می شوند؟

مدیران ما معمولا وقتی با یک رویداد مواجه می شوند وعاجز می مانند از پاسخ وعکس العمل کافی ووافی به آن رویداد ، مجاب می شوند که بگویند غافلگیر شدیم و آن را بهترین راهکار برای پاسخگویی می‌دانند.

به‌نظر شما چه عواملی باعث می شود که اینگونه مدیران غافلگیر بشوند؟  خب شاید عوامل زیادی وجود داشته باشد که بتوان ذکر کرد اما می خوام به دوتا از آن اشاره کنم که اتفاقا از وظایف اصلی مدیران است.

یکی از عوامل غافلگیر شدن نداشتن برنامه ریزی موثر وکارامد است  قطعا می‌دانید که یک برنامه ریزی کارامد وموثر  بخش مهمی از اون برمی گردد به پیش بینی المانهایی که ممکن است یا حتما برموضوع شما تاثیر می‌گذارد بنابراین قدرت پیش بینی شما در برنامه ریزی باید قوی باشد واین قدرت حاصل نمی‌شود مگر با  تحلیل داده ها ، فرایندها ، روندها وسایر ورودی ها موثر.

عامل تاثیر گذار دیگر عدم رصد کردن و یا کنترل کردنه برنامه هاست یعنی اگر برنامه ریزی موثر وکارامدی داشته باشید اما این برنامه ها رصد وکنترل نشود قطعا باز غافلگیر خواهید شد . باید همواره سیستمی برای رصد کردن وکنترل وجود داشته باشد تا چنانچه انحرافی از معیار بوجود آمد و یا آلارم هایی را مشاهد کردید بتوانید به‌موقع رسیدگی کنید. اعتقاد دارم که  همه مسائل سخت وبحرانها دفعتا وناگهانی ایجاد نخواهد شد حتما قبل از آن سیگنالهایی وجود خواهد داشت که می‌تواند راهنمای خوبی باشد اما چون اکثرا به این سیگنالها که بیشتر اوقات هم ضعیف هستند توجه نمی کنیم ویا نمی خواهیم توجه کنیم لذا طبیعی است که ناگهان غافلگیر شویم.

می خواهم بگویم که اگر یک مدیری برنامه ریزی دقیقی داشته باشد و هرچقدر بتواند میزان پیش بینی خودش را وسعت دهد وتحلیل های درستی داشته باشد واز طرفی به درستی برنامه های خود را رصد وکنترل کند قطعا از واژه غافلگیر شدیم استفاده نمی کند.

البته اذعان می کنم که چون دانش وآگاهی ما از داده ها وپیش بینی المانها نمی تواند کامل باشد طبیعتا برنامه ریزی هم دچارنواقصی خواهد بود واحتمال غافلگیری  هست اما اگر مثلا در طول یکسال بارها وبارها غافلگیر می شویم وبدتر از آن برای موضوعات تکراری غافلگیر می شویم  باید قبول کنیم که در مدیریتمان مشکلات اساسی وجود دارد

امید وارم که مدیران کشورم با تدابیر پیشگیرانه وپیشرو ، بیشتر غافلگیر کنند تا غافلگیر شوند

در پناه حق باشید