×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

کیوسک خبر: به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، رضا نورانی با اشاره به تصمیم کشورهای منطقه برای توقف واردات محصولات کشاورزی از چین در پی شیوع بیماری کورنا ۲۰۱۹، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالای کشور ما برای تولید محصولات کشاورزی اتفاق پیش آمده فرصت بزرگی برای توسعه بازار صادراتی محصولات ما در این کشورها است.

وی ادامه داد: از جمله محصولات کشاورزی که واردات آن از چین به کشورهای منطقه ممنوع شده محصولات سبزی و صیفی هستند.

نورانی با بیان اینکه اکنون در فصل تولید این محصولات در مناطق گرمسیر کشور هستیم، افزود: در حال حاضر در استان‌های خوزستان، یزد، هرمزگان و فارس سبزی و صیفی به میزان بالایی تولید و آماده عرضه است که می‌تواند پاسخگوی نیاز بخشی از بازار مصرف کشورهای همسایه که واردات خود را از چین متوف کرده‌‌اند، باشد.

وی اضافه کرد: البته برای استفاده از فرصت پیش آمده برای صادرات محصولات کشاورزی نیاز به فراهم ساختن هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های صادراتی مانند کانتینرهای یخچال‌دار است که ما به شدت در آن با کمبود روبه‌رو هستیم.

نورانی از جلسه فوری اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با معاون اول رئیس جمهور در هفته‌های اخیر برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: آقای جهانگیری در این جلسه دستور صدور مجوز ورود کانتینرهای یخچال‌دار برای حمل محصولات کشاورزی داد.

به گفته وی؛ صدور مجوز برای ورود کانتینرهای یخچال‌دار به کشور باید توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود که هنوز محقق نشده است.

نورانی افزود: با گذشته بیش از ۲ هفته از دستور آقای جهانگیری ما همچنان معطل صدور مجوز توسط وزارت راه برای ورود این کانتینرها به کشور برای صادرات محصولات کشاورزی هستیم و پیگیری‌ها تا این لحظه بدون نتیجه مانده است.

وی با انتقاد از اینکه پراکندگی مراجع اتخاذ تصمیم و اجرای سریع آن را در شرایط خاص سخت کرده است، اظهار کرد: برای تصمیم به صادرات محصولات کشاورزی؛ وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت،‌ وزارت خارجه و گمرکی و … همگی دخیل هستند که تعدد این مراجع اتخاذ تصمیم و اجرای سریع آن را سخت کرده است.

نورانی تصریح کرد: اگر از فرصت پیش آمده  بهره ببریم، می‌توانیم شاهد جهشی در صادرات محصولات کشاورزی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه سریع‌تر باید تصمیم بگیرد، افزود: برای صادرات سبزی و صیفی مناطق گرمسیری تنها یک‌ماه فرصت داریم چرا که پایان برداشت آن‌ها نزدیک است.

این فعال اقتصادی؛ از پیشنهاد این اتحادیه برای واردات ۵۰۰ تن کانتینر یخچال‌دار ۳ تا ۴ سال کار کرده خبر داد.

نورانی گفت: پیشنهاد ما این بوده که به جای پرداخت مشوق صادراتی یا اجازه واردات موز و آناناس در قبال صادرات محصولات کشاورزی به ما اجازه ورود زیر ساخت‌ها را برای صادرات دهند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر اینکه کمبود کانتینر‌های یخچال‌دار زمینه سوء استفاده فرصت طلبان را فراهم کرده است، افزود: کمبود کانتینر‌های یخچال‌دار در کشور موجب شد در فصل برداشت محصولات فرصت طلبان هزینه حمل را تا ۲ برابر افزایش دهند.

نورانی نبود سردخانه، تعرفه بالای خروج کالا و عدم نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی را از دیگر مشکلات پیش‌روی تجار برای استفاده سریع و به موقع از فرصت‌های پیش آمده عنوان کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.