×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سخنی با رئیس دولت سیزدهم

محمد زاهدی‌اصل – استاد مددکاری اجتماعی
کیوسک خبر – جناب آقای رئیسی‌، به‌زودی سکان اداره امور اجرائی کشور را به‌دست خواهید گرفت؛ کشوری با مسائل خرد و کلان و مردمانی گرفتار در بحران «جان» و دغدغه «نان». وضعیت کم‌سابقه‌ای که ساماندهی آن نیازمند عزم ملی و مدیریت متکی بر عقلانیت و خرد جمعی با بهره‌گیری از تمامی نیروهای علاقه‌مند به مام میهن است. در این راستا با نیم قرن تجربه علمی و اجرائی با الهام از اصل هشتم قانون اساسی‌، نکاتی را بیان می‌کنم که امیدوارم مورد عنایت قرار گیرد. ۱- انتخابات با همه فراز و فرودش خاتمه یافت و برای نخستین بار در ۴۲ سال گذشته‌، حدود ۶۰ درصد مردم با عدم رای یا رای سفید و مخدوش‌، کمترین میزان مشارکت در انتخابات را رقم زدند که باید این واقعیت تلخ را پذیرفت و به علل و مسببات آن اندیشید که چگونه می‌توان اعتماد اکثریت مردم را جلب کرد و اکثریت مردم را مجددا با صندوق رای آشتی داد‌. ۲ – در تبلیغات انتخاباتی، بیش از ۲۰ وعده اقتصادی‌، اجتماعی و سیاسی ارائه کردید، از تورم تک رقمی و ایجاد سالیانه یک میلیون شغل و یک میلیون واحدمسکونی تا مبارزه با رانت و فساد در بخش‌های مختلف و کاهش جدی میزان قاچاق‌، از اصلاح نظام بانکی و ارز چند نرخی تا تحول در نظام اجرائی و شیوه اداره کشور و… توصیه می‌شود که با کمک مشاوران متخصص و دلسوز‌، وعده‌های داده شده را احصاء کنید و منطبق با ظرفیت و اختیارات دولت‌، موضوع‌های پر‌اهمیت و رهایی بخش کشور از این فلاکت را مشخص و با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌ها، چگونگی عملیاتی شدن آن را به‌صورت واقعی مشخص فرمایید. ۳ – جنابعالی واقف هستید که تورم لجام‌گسیخته‌، کاهش شدید ارزش پول ملی و در نتیجه کاهش قدرت خرید‌، سفره نیمی از مردم را از حداقل‌ها نیز تهی کرده است، نظر به اینکه یکی از شعارهای مهم انتخاباتی جنابعالی تغییر وضع موجود به نفع مردم و سامان دادن به عرضه کالاهای اساسی و حذف دلالان و واسطه‌ها بوده است، بنابراین عملیاتی کردن این وعده می‌تواند بستر مناسبی رابرای جلب اعتماد عمومی فراهم کند. ۴‌- عنایت دارید که ایران به عنوان یک کشور کهن و تاریخ‌ساز‌، عضوی از جامعه بین‌المللی است و نمی‌توان دور آن حصار آهنی کشید‌، بهبود روابط با جهان به‌ویژه کشورهای منطقه و همسایه و البته بر اساس منافع ملی‌، ضرورت انکار‌ناپذیر دنیای امروز است، سیاست‌های سنجیده خارجی و حسن همجواری با کشورهای منطقه‌، زمینه دخالت بیگانگان و بهره‌برداری آنها از ایران هراسی را از بین خواهد برد. ۵ – چنانچه مستحضر هستید از نظر میزان فساد‌، رتبه جهانی نگران‌کننده‌ای داریم که لازمه مبارزه با آن (که به شکل‌های مختلف در تبلیغات انتخاباتی مورد تاکید شما بود) شفافیت است، پیوستن به FATF یکی از راه‌های مهم کاهش فساد و فراهم شدن بستر تجارت خارجی است اگر چنین اتفاقی بیفتد اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور جلب خواهد شد و در چنین شرایطی تولید، رونق خواهد گرفت و بستر اشتغال و راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل شده مهیا خواهد شد. شما به عنوان یکی از اعضای مهم مجمع تشخیص مصلحت، می‌توانید در برداشتن این گام مهم اثر‌گذار باشید؛ همان‌گونه که می‌توان با تدبیر و خردورزی‌، توافق برجام را متناسب با منافع ملی احیا کرد و دست کاسبان تحریم و رانت خواران را از اقتصاد کشورکوتاه کرد.

ضمن اینکه چنین شرایطی در کاهش فرار نخبه‌ها و خروج سرمایه‌های عظیم کشور نیز موثر خواهد افتاد. ۶ – جناب آقای رئیسی‌، این ایام‌، روزهای یارگیری است و مطلع شدم که برای معرفی مدیران توانمند‌، فراخوان داده‌اید، نامه ۵۳ امیرمومنان به مالک اشتر‌، پر از رمز و راز مدیریتی است که مالک را ازسپردن مسئولیت به تنگ نظران و نااهلان نهی می‌کنند‌، شما نیز با گزینش نیروهای متخصص‌، صادق‌، امین و دست پاک، آن هم به صورت فراجناحی و دور کردن چاپلوسان و تشنگان قدرت از دایره گزینش خود نشان دهید که پیرو آن امام همام هستید. ۷ – شعار نه شرقی و نه غربی صدر انقلاب و تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی بر آن در دهه اول انقلاب را در سیاست خارجی خود مد نظر داشته باشید به‌خصوص اینکه نظر اکثر مردم کشورمان به شرق و سیاست‌های سلطه جویانه او‌، همواره توام با نگرانی بوده که نمونه‌های متعددی از بدعهدی‌ها را در مناسبت‌های مختلف شاهد بوده‌ایم ، یکی از این موارد‌، ماجرای رژیم حقوقی دریای خزر است‌، به‌رغم اینکه طی ۲۰ سال گذشته‌، کشورهای ذی‌نفع‌، به اشکال مختلف از منابع آن منتفع شده‌اند، ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم از سهم خود منافعی برای ملت مان داشته باشیم و یا موضوع قرارداد ۲۵ ساله با چین که با عنایت به حساسیت مردم‌، فاقد شفافیت لازم است.
۸ -جناب آقای رئیسی‌، جسارتاً پیشنهاد می‌کنم که برخلاف دولت دوازدهم‌، گفتاردرمانی توأم با لبخند را تبدیل به‌عمل کنید و به جای وعده‌های کلامی با عمل و کردار خود ثابت نمایید که مرد عمل هستید‌، با مردم صادق باشید و با گزارشات سه ماهه با اعلام اقدامات و نتایج خدمات خود و همکارانتان‌، محدودیت‌ها و موانع را صادقانه با مردم درمیان بگذارید‌، مردمی که در پیشگاه قرآن کریم و خداوند قادر متعال سوگند خدمتگزاری به آنها را خواهید خورد و نشان دهید که همه مردم صرف‌نظر از تفاوت‌های مذهبی‌، فرهنگی‌، قومی‌، زبانی و حتی دیدگاه‌های سیاسی‌، در برخورداری از حقوق مادی و معنوی و فرصت‌های موجود در جامعه‌، دارای حقوق مساوی هستند. ۹ – آسیب‌های اجتماعی در جامعه امروز ایران در ابعاد و اشکال مختلف بیش از هر زمان دیگری موجب نگرانی شده است‌. انواع آن نظیر اعتیاد‌، تکدی‌، طلاق‌ و… قلب هر انسان با شرفی را به درد می‌آورد و ساماندهی آن باامر و نهی، بدون توجه به ریشه‌ها و علل و مسببان، نتیجه‌ای جز افزایش روز افزون آنها ندارد. اصولاً یکی از دغدغه‌های جنابعالی نیز باید همین عرصه باشد که با جلب همراهی و مشارکت صاحبان تخصص و نهادهای علمی وحرفه ای‌ – و نه با موازی‌کاری و افزودن بر نهادهای رسمی- می‌توان در این حوزه اثرگذار بود. ۱۰ – چنانچه می‌دانید نگرانی مردم از گسترش ویروس کرونا به ویژه با جهش نوع جدید آن که پیک پنجم لقب گرفته‌، روز‌افزون است و متاسفانه تجمعات ایام انتخابات نیز مزید بر علت شده، ضمن اینکه موضع‌گیری‌های متناقض و اقدامات نهادهای مسئول در این رابطه، موجب افزایش نگرانی‌ها شده است. حفظ جان مردم از اوجب واجبات و از تکالیف اصلی و جدی حاکمیت است و لذا باید با روش‌های علمی و با بهره گیری از یافته ها و تجارب جهانی‌، قبل از اینکه بحران کرونا تبدیل به فاجعه انسانی شود. به‌خصوص در ایام جابجایی قدرت از دولت فعلی به دولت جدید‌، نهادهای مرتبط را به‌درستی مدیریت کرد و از حداکثر ظرفیت کشور برای حفظ سلامتی تمامی شهروندان والبته با الویت افراد آسیب پذیر‌، در اسرع وقت استفاده نمود و با واکسیناسیون مجانی(همانند سایر کشورها) دست کاسبان بی وجدان را از فرصت معامله با جان مردم کوتاه کرد. کلام آخر اینکه پیشنهاد می‌شود با جلب اعتماد صاحب‌نظران، اندیشمندان و دانشگاهیان علاقه‌مند به سرنوشت کشور و مردم‌، کارگروه‌هایی را در قالب اتاق‌های فکر و مشاورین علمی در حوزه‌های چهارگانه اقتصادی‌، اجتماعی‌، فرهنگی و سیاسی‌- امنیتی تشکیل دهید که به صورت مستمر با صراحت و صداقت علمی‌، تجارب و اندیشه‌های خود راتقدیم دولت کنند تا بستری برای سیاستگذاری‌ها ، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اثرگذار فراهم آید.