×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا، خط تولید دو نوع کیت تشخیصی کرونا ویروس شامل کیت‌های مبتنی بر آنالیز PCR و نیز کیت‌های سرولوژی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد.

دکتر سورنا ستاری در این بازدید بر توانمندی بالای کشور در حوزه تولید کیت‌های تشخیصی کرونا اشاره کرد و گفت: از زمان شیوع این ویروس در کشور شاهد اتفاقات خوبی بودیم و امروز در نقطه‌ای قرار داریم که می‌توان گفت تمام محصولات در داخل کشور و با استفاده از توانمندی نیروی انسانی داخلی تولید می‌شود.

 ستاری ادامه داد: بخشی از توانمندی شرکت‌ها در تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با کرونا مانند تجهیزات اتاق عمل، اتاق آی‌سی‌یو و نیز لوازم مورد نیاز برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا مثل ماسک، دارو و غیره است. خوشبختانه همه این تجهیزات در داخل کشور و به دست شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می شوند.

وی تولید کیت‌های تشخیصی ایران‌ساخت را یک گام بلند در مبارزه با کروناویروس دانست و اظهار کرد: تولید کیت‌های تشخیص، یکی دیگر از اتفاقات ویژه در این حوزه است و در این راستا ۶ شرکت دانش بنیان در این حوزه تاییدیه‌های نهایی را اخذ کرده‌اند و انواع مختلف این کیت‌ها را تولید می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شرکت دانش بنیان مورد بازدید را یکی از بزرگترین شرکت‌های فناور فعال در این حوزه توصیف کرد و ادامه داد: دو نوع کیت تشخیصی توسط شرکت این شرکت دانش بنیان تولید می‌شود که نوع نخست آنها کیت‌هایی است که بر اساس آنالیز پی‌سی‌آر (PCR) عمل می‌کنند و توان تولید این نوع از کیت‌ها ۱۰۰ هزار عدد در هفته است.

ستاری، نوع دوم کیت‌های تولیدی را از نوع “سرولوژی” دانست که قابلیت تشخیص کرونا را دارد و یادآور شد: کیت‌های سرولوژی کرونا با هدف تشخیص این‌که آیا سیستم ایمنی بدن افراد جامعه نسبت به این بیماری پاسخ داده است یا خیر به تولید رسیده  و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده ۲ میلیون کیت از این نوع در هفته به تولید می‌رسد.

به گفته وی تشخیص کرونا و تخمین میزان واگیری این بیماری در بین جامعه با این کیت‌ها انجام می‌شود.  همچنین با تست سرولوژی می‌توان با اطمینان بیشتری گفت که چه کسانی قبلا به این بیماری مبتلا شده اند اما هیچ علامت و نشانه‌ای ندارند.

ستاری با بیان اینکه با گسترده شدن ظرفیت تولید دیگر شرکت‌های فناور، قطعا این ارقام تولید کیت‌های تشخیص کرونا افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: بخشی از شرکت‌ها نیز در حوزه کیت‌های استخراج کار می‌کنند که عملا این سه نوع کیت در کشور به تولید انبوه رسیده است. این تولیدات ضمن آن‌که پاسخگوی نیاز داخلی است، می تواند به دیگر کشورها صادر شود.

وی از راه اندازی ۴۰ خط تولید ماسک تا ۲۰ روز آینده خبر داد و گفت: در حوزه تولید مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی هم شرایط بسیار خوبی داریم. ایران در حوزه تولید بیوتک پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و درحال حاضر ۲۳ داروی زیستی در داخل کشور تولید می‌شود. این در حالی است که در ترکیه حتی یک داروی زیستی داخلی هم تولید نشده است. همه این موفقیت‌ها را مدیون توانمندی و ظرفیت‌های استارتاپ‌ها، دانش بنیان‌ها و زیست بوم فناوری و نوآوری هستیم‌.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.