×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
درگذشت بانویى عالمه و بزرگ

به قلم: مرتضى نجفى قدسى

ربنااغفرلى و لوالدى و للمؤمنین یوم یقوم الحساب
صبح روز سه شنبه بیستم تیر ماه بانوى عالمه و مؤمنه مرحومه فخرى فلسفى تنکابنى در سن ٨٧ سالگى دارفانى را وداع گفت. او آخرین فرزند مرحوم آیت الله العظمى شیخ محمدرضا تنکابنى از عالمان ربانى تهران و همسر مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفى مسجدجامعى از علماى تهران و خواهر آیات عظام مرحوم میرزا على آقا فلسفى عالم بزرگ حوزه مشهد و خراسان و مرحوم محمدتقى فلسفى واعظ شهیر کشورمان بود.
این بانوى مؤمنه و پرهیزکار به سبب رشد ونمو در خاندان علم و تقوى و فضیلت ، مجمع کمالات بود ، او بانویى بسیار نورانى و دائم الذکر بود .
پدربزرگ مادرى این بانوى با فضیلت مرحوم آیت الله سید عبدالکریم رشتى لاهیجى از شاگردان فقیه و اصولى بزرگ شیخ اعظم انصارى و داماد مرحوم ملا على کنى مرجع تقلید و عالم بزرگ تهران بوده است و خلاصه این بانو ریشه در خاندانى با شرافت و اهل علم و دیانت داشته است و فرزندانى اهل علم و فضل و دانش نیز تربیت کرده است.
سالها پیش که جناب احمد مسجدجامعى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را بر عهده داشتند بنده هیچ شناختى نسبت به والده ایشان نداشتم ولى به سبب رؤیایى به منزلت علمى این بانوى بزرگ واقف شدم، در آن زمان به خاطر نوع پوشش زننده اى که بازیگران یک صحنه تئاتر در خوزستان داشتند هجمه سنگینى به آقاى احمد مسجد جامعى به عنوان وزیر ارشاد مى شد و متعاقب آن شبى بنده در عالم رؤیا دیدم به من گفتند ؛ والده آقاى مسجدجامعى پدرشان از علماى بزرگ بوده و خود ایشان (یعنى مادر آقاى مسجدجامعى) هم شأن و منزلت علما را دارد و آقاى مسجدجامعى تنها راهشان این است که به والده شان بگویند که براى ایشان دعا کند!! خواب بسیار عجیبى بود و قدرى صبر کردم تا بین الطلوعین شد و با منزل جناب مسجدجامعى تماس گرفتم و عرض کردم یار در خانه و ما تشنه لبان مى گردیم و خواب را نقل کردم و گفتم دعاى مادران بطور کلى در حق فرزندان مستجاب است اما مادر شما یک چیزى علاوه دارد وآن اینکه ایشان شأن و منزلت علما را دارد، حالا بفرمایید پدر والده شما کى هستن که از علماى بزرگ بوده اند؟ و جناب مسجد جامعى با تعجب پرسید مگرنمى دانى! ایشان صبیه مرحوم آیت الله شیخ محمدرضا تنکابنى و همشیره آقایان فلسفى هستند و اینجا بود که تازه من به فضیلت و منزلت این بانوى بزرگ و عالمه پى بردم، خدایش رحمت کند و او را در بهشت برین با حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها محشورشان بفرماید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.