×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
بررسی مدل کسب‌و‌کار اکوسیستمی و فرصت‌های ایجاد اکوسیستم در صنعت بیمه

بیمه‌گران با ایجاد اکوسیستم می‌توانند خدماتی فراتر از خدمات بیمه‌ای محض را به بیمه‌گذاران و مشتریان ارائه دهند و با بهبود و متمایز کردن ارزش پیشنهادی‌شان، آن‌ها را به خود وفادارتر کنند. ارائه چنین خدماتی از سوی بیمه‌گران به مشتریان، باعث ایجاد مزیت رقابتی شده و از کالایی شدن محصولات بیمه و رقابت صرفا قیمتی با سایر بیمه‌گران جلوگیری می‌کند.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، با وجود گسترش پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های متنوع در صنعت مالی ایران و جهان، این مدل کسب‌وکار در صنعت بیمه کمتر مورد توجه قرار گرفته و در ایران نیز اکوسیستم قابل توجهی وجود ندارد که شرکت‌های بیمه یا سایر بازیگران صنعت، نقش موثر و حضوری پررنگ در آن داشته باشند. البته چنین اکوسیستم‌هایی در صنعت بیمه سایر کشورهای جهان هم کمتر به چشم می‌خورند، اما روندهای رو به رشدی در شرق آسیا و اروپا آغاز شده که اکوسیستم‌های موفق آن‌ها می‌توانند الگوی خوبی برای کسب‌وکارهای بیمه‌ای ایران باشند. بر این اساس و با توجه به خلاء موجود در ادبیات این حوزه، میز تخصصی نوآوری پژوهشکده بیمه اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «بررسی مدل کسب‌و‌کار اکوسیستمی و فرصت‌های ایجاد اکوسیستم در صنعت بیمه» نموده است.

در این گزارش که توسط وحیده نورانی راهبر میز تخصصی نوآوری پژوهشکده بیمه تنظیم گردیده سعی شده است خلاء موجود در ادبیات مربوط به مدل کسب‌و‌کار اکوسیستمی تا حدی پوشش داده شود. هدف از تهیه این گزارش اولا آشناسازی اهالی صنعت بیمه با مدل کسب‌وکار اکوسیستمی، مزایا و معایب آن و راهکارهای مرتبط است. ثانیا با بررسی فرصت‌های موجود در صنعت بیمه جهت اکوسیستم‌سازی، رهنمودهایی در این زمینه ارائه گردیده است.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، بیمه‌گران یا سایر نقش‌آفرینان صنعت بیمه برای ایجاد یا مشارکت در اکوسیستم دو نقش اصلی هماهنگ‌کنندگی و مشارکت دارند. تبدیل شدن به ارائه‌دهنده خدمات جامع کسب‌وکار، شخصی‌سازی خدمات جدید و همکاری اثربخش با اشخاص ثالث خارج از صنعت بیمه، از جمله راه‌های ایجاد اکوسیستم توسط بیمه‌گران است. برای اجرای اثربخش این مدل کسب‌وکار و راه‌اندازی اکوسیستم، بیمه‌گران به شدت نیازمند به‌کارگیری نمایندگان و کارگزاران خواهند بود.

بر پایه این گزارش، چهار اکوسیستم دیجیتال شامل تحرک/ اتومبیل‌های متصل، خانه هوشمند، سلامت متصل و رشته‌های تجاری از جمله اکوسیستم‌های قابل اجرا برای بیمه‌گران است که با بهره‌گیری از اینترنت اشیا قابلیت اجرا دارند.

علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1561/ مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.