×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آسیب‌شناسی فرایند نظارت بر فعالیت‌های بیمه‌گری توسط بیمه مرکزی و ارائه راهکارهای اصلاحی

بازارهای بیمه‌ای به دلایل متعددی از جمله وجود نارسایی‌ها و شکست بازار نیازمند مداخله و تنظیم‌گری دولت می‌باشد. تنظیم و هدایت بازار بیمه و فعالیت‌های بیمه‌ای و حمایت از بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان مستلزم وجود نهادهای حاکمیتی و نظارتی و کارکرد موثر و کارآمد آن‌ها از طریق تصویب مقررات مورد نیاز برای تنظیم بازار بیمه است.
به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، تنظیم بازار بیمه، حوزه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به تعریف گستره وظایف و تنظیم نحوه تعامل بین نهادهای حاکمیتی و نظارتی در بازارهای مالی به‌ویژه بازار بیمه، تدوین مقررات مورد نیاز برای حسن اجرای فعالیت‌های بیمه‌ای و تنظیم چارچوب‌های مقرراتی برای انجام فعالیت‌های بیمه‌ای و بیمه اتکایی اشاره کرد. به منظور تحقق هدف مزبور، بهره‌گیری از تجارب سایر کشورهای دارای بازار بیمه توسعه‌یافته می‌تواند سودمند ‌باشد.

بر این اساس آسیب‌شناسی فرایند نظارت بر فعالیت‌های بیمه‌گری توسط بیمه مرکزی و ارائه راهکارهای اصلاحی در قالب گزارش پژوهشی در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است. در این گزارش که توسط دکتر انوشیروان تقی‌پور و با همکاری علیرضا کریمی و نیما نیلفروشان تنظیم گردیده، تلاش شده تا با استفاده از تجارب سه کشور هند، مالزی و انگلیس در صنعت بیمه، تحولات چارچوب‌های مقرراتی و نظارتی و اصلاحات مقرراتی نوین که به ایجاد نهادهای قانونی حاکمیتی و نظارتی جدید در صنعت بیمه کشورهای هدف انجامیده است، مورد بررسی قرار گیرد.

در بخش اول تا سوم گزارش حاضر، به ترتیب تجربه کشورهای هند، مالزی و انگلیس در خصوص چگونگی تنظیم مقررات و نظارت صنعت بیمه مطالعه و بررسی شده است. در بخش چهارم تجارب کشورهای مذکور در حوزه تنظیم مقررات و نظارت با وضعیت فعلی صنعت بیمه ایران مقایسه شده و در نهایت پیشنهادات لازم برای ارتقای بیمه کشور ارائه گردیده است.

بر اساس یافته‌های حاصل از بررسی‌ تجربیات کشورهای مورد مطالعه، «ایجاد دادگاه‌های تخصصی بیمه‌ای در راستای تسریع حل و فصل دعاوی تخصصی بیمه‌ای»، «تفکیک نهادهای سیاست‌گذاری، نظارت اجرایی و تنظیم مقررات از یکدیگر برای به حداقل رساندن تعارض منافع»، «عملیاتی نمودن یک سیستم هشدار اولیه به منظور شناسایی زود هنگام مشکلات شرکت‌های بیمه»، «ایجاد شفافیت و افزایش کیفیت ارائه گزارش‌های صورت‌های مالی به شکل استاندارد IRFS»، «تدوین و به‌روزرسانی دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی شرکت‌های بیمه با هدف اعمال نظارت‌های مبتنی بر استانداردهای توانگری مالی» و «تدوین مقررات لازم برای اعمال حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بیمه و رفع تعارض منافع بین بیمه‌گذار، سهام‌دار و مدیران» از جمله اقدامات پیشنهادی است که می‌تواند در ارتقای کیفیت نظارت بیمه‌ای کشور ایران موثر باشد.

علاقه‌مندان برای مطالعه و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی «آسیب‌شناسی فرایند نظارت بر فعالیت‌های بیمه‌گری توسط بیمه مرکزی و ارائه راهکارهای اصلاحی» می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1565/ مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.