×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پژوهش؛ هسته مرکزی توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور

لادن حیدری روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به مناسبت هفته پژوهش با تشریح فعالیت‌ها و اقدامات انجام گرفته و موثر این وزارتخانه درخصوص پژوهش و اهمیت این اقدامات برای شناسایی روندهای حاکم بر محیط کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌‏ای، گفت: در دوران بحران شیوع کرونا آشکار و موجب شد تا در این شرایط بحرانی و محدودیت‌های خاص کسب و کارهای فرهنگی و هنری، با مطالعه و پایش مستمر وضعیت، برنامه ریزی دقیقی برای حمایت از مشاغل و کسب وکارهای آسیب دیده داشته باشیم.
وی افزود: اکنون نیز با بررسی های کارشناسی و احصاء نظرهای نخبگانی، فعالیت های پژوهشی مهمی در حال انجام است تا ضمن اقدامات متناظر در برون‏رفت از آسیب های دوره کرونا، زمینه رونق اقتصاد فرهنگ و هنر در پساکرونا فراهم شود.
پایش مستمر محیط کسب وکار؛ ضرورت حوزه فرهنگ
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه، اظهار داشت: طرح پایش محیط کسب و کار با عنوان «محاسبه شاخص پایش محیط کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌‏ای» از جمله طرح هایی است که دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر نسبت به آن اهتمام ویژه ای داشته است.
به گفته وی،‌ بهبود محیط کسب وکار از مهم ترین راهبردهای توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود چرا که مناسب‏سازی محیط کسب و کار، شرایط بهره برداری از فرصت های کارآفرینی و خلق ارزش و ثروت با رویکرد توسعه صنایع فرهنگی و خلاق را افزون‏تر می‏ سازد.

توسعه در جهان امروز از به هم رسیدن ارزش‏‌های فرهنگی و اقتصادی رقم می‌‏خورد و این گونه توسعه، ریشه در دارایی ها و سرمایه انسانی خلاق دارد و بر بستر اجتماعی حمایتگر به پایداری اقتصادی می انجامد و افزون بر آن تمایز و هویت فرهنگی ما را در عرصه جهانی هویدا می سازد.

وی با اشاره به ویژگی های خاص محیط کسب وکارهای فرهنگی و خلاق، گفت: شناخت وضعیت و پایش مستمر این محیط بسیار حیاتی است و نتایج آن در انعطاف و تطبیق سیاستگذاری ها با وضعیت موجود، اثربخش خواهد بود. با همین رویکرد بهار امسال طرح مقدماتی پایش محیط کسب وکارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای (پایلوت) در شهر تهران انجام پذیرفت که نتایج حاصله امکان بازبینی در سیاست ها و رویه‏‌های جاری را فراهم می آورد.
فرهنگ پیشه؛ دائره‌المعارف برخط و تخصصی مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه ای
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، پژوهش کاربردی «تهیه و تدوین فهرست مشاغل فرهنگی، هنری و رسانه ای» را نیز از دیگر اقدامات پژوهشی دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر برشمرد و که نتایج عملیاتی آن در شناسایی مشاغل موجود و نوظهور فرهنگی و خلاق در «سامانه فرهنگ پیشه» به آدرس  https://farhangpishe.ir قابل مشاهده است.
حیدری با ذکر اینکه ‏اکنون ۱۰۰۰ شرح شغلی روی این سامانه قرار دارد، گفت: فرهنگ پیشه در واقع اولین دائره‌المعارف برخط و تخصصی مشاغل بخش فرهنگ، هنر و رسانه است که امکان ثبت و ویرایش شرح مشاغل نوظهور را نیز از طریق خوداظهاری برای صاحبان این مشاغل و کاربران آزاد فراهم آورده است.
به گفته وی، داده‌های سامانه فرهنگ پیشه مقدمه‏ای برای تدوین الگوی آماری صنایع فرهنگی و خلاق و ثبت مشاغل این بخش در شورای عالی اشتغال است که موجب خواهد شد ساماندهی بنگاه‌ها، حمایت از منابع انسانی و توسعه فضای کسب‌وکار در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه با سهولت بیشتری امکان‏پذیر شود.
انتشار راهنمای کسب و کار
وی در ادامه، تهیه و انتشار راهنمای کاربردیِ یا توسعه فعالیت اقتصادی در صنایع فرهنگی و خلاق را خدمتی دیگر برای سهولت‏ بخشی در تامین منابع مالی و جذب سرمایه از سوی صاحبان کسب و کارها عنوان کرد و گفت: طرح تدوین تیپ های شغلی(راهنمای کسب وکار)، از دیگر طرح‏های کاربردی دفتر توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر است که با همکاری پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در حال انجام است.
به گفته وی ،این طرح‏ های تیپ از طریق  سامانه تحفه به آدرس https://tohfeh.farhang.gov.ir در دسترس فعالان اقتصادی بخش فرهنگ و هنر قرار دارد.
به سوی نظام ارزیابی و ارزشگذاری آثار هنری
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در عصر رقابت پذیری جهانی، آثار فرهنگی و هنری نمادهای مزیت رقابتی جوامع محسوب شده و به عنوان کالاهای سرمایه‏ ای در تبادلات مالی و تودیع وثایق و تضامین بانکی شناخته شده ‏اند.
حیدری افزود: در شرایط کنونی بازار هنر کشور، عدم شفافیت بازار و ابهام در متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی، نظیر چگونگی قیمت ‏گذاری، روشن نبودن قواعد مورد توافق کارشناسان هنر و کارشناسان اقتصادی و نیز ابهام در شیوه عرضه و فروش آثار هنری موجب اجتناب از سرمایه گذاری های هدفمند و کلان در این عرصه شده است.
به گفته وی، اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد دولتی متولی توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر کشور، با هدف شفاف‏‌سازی بازار هنر و فرهنگ و در پی آن توسعه صنایع فرهنگی و خلاق در ایران تصمیم دارد بر اساس اختیارات و وظایف قانونی خود با اعمال سیاست های حمایتی، بازار هنر ایران را رصد کند.
معاون وزیر فرهنگ گفت: در شروع این راه، پیش‏‌نویس آیین نامه ارزیابی و ارزشگذاری آثار هنری طی رایزنی و تعامل با کارشناسان هنری، بیمه ای و بانکی تدوین شده است تا با تدقیق در فرآیندها، کاستی ها، معایب و تهدیدهای احتمالی سنجیده و مبنای اقدامات بعدی شود.
اجرای طرح تدوین الگوی آماری صنایع خلاق

حیدری حوزه بعدی فعالیت های اقتصادی مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در گستره صنایع خلاق دانست و گفت: سیاست‏گذاری، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه های توسعه اقتصاد خلاق نیازمند داده های آماری طبقه‏ بندی ‏شده و بهنگام است تا با قابلیت مقایسه و برآورد مزیت های نسبی و رقابتی در سطح ملی و بین‏ المللی، زمینه ساز توسعه اقتصادی با رویکرد رونق صنایع نرم شود.
به گفته وی، نبود الگوی آماری استاندارد و کارآمد در حوزه صنایع خلاق در کشور، از مهم ترین کاستی های نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است. طرح تدوین «الگوی آماری صنایع خلاق» از جمله طرح‏ های پژوهشی است که دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است. اجرای این طرح با همکاری مرکز آمار ایران، یک الگوی جامع تحلیلی از داده های آماری حوزه صنایع خلاق به تفکیک فعالیت، تولید، خدمات و اشتغال به دست خواهد داد.
انتشار منابع علمی روزآمد در زمینه اقتصاد فرهنگ و هنر
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از انتشار کتب تخصصی اقتصاد فرهنگ و هنر زمینه ‏ساز توسعه انتشار دانش بومی خبر داد و گفت: در این راستا، دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر با بررسی های کارشناسی و نیازشناسی حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، تهیه منابع علمی دست اول صنایع خلاق را به منظور ارتقاء دانش و آگاهی های روزآمد فعالان و متولیان فرهنگ، هنر و رسانه در کشور مدنظر داشته است.
حیدری گفت: احساس نیاز به دانش بومی متناسب با شرایط ایران در رشته نوبنیاد اقتصاد فرهنگ و هنر و انتشار دستاوردهای علمی و اجرایی در این زمینه، مستلزم حمایت از تألیفات تخصصی است. زیراآثار ترجمه گرچه لازم  است نمی ‏تواند برای توسعه پایدار با رویکرد اقتصاد فرهنگی و خلاق کشور کافی باشد. برنامه ‏ریزی برای حمایت از انتشار مجموعه دو جلد از مجموعه ۵ جلدی اقتصاد خلاق در اردیبهشت ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد.
روز پژوهش
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ۲۵ ‪  آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد.
ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشکلات و چالش‌های پیش روی و ارتقاء سطح پژوهش و فناوری در کشور از جمله اهداف این اقدام بود. در این راستا هر سال مراسم هفته پژوهش با مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار می‌شود. تقدیر از مقالات برتر، تقدیر از پژوهشگران‌ نمونه، تقدیر از مدیر تحقیق نمونه، تقدیر از پروژه‌های برتر و انتشار کارنامه پژوهشی در هر سال از مهم‌ترین برنامه‌های هفته پژوهش است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.