×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
نمره قبولی به تیم ملی فوتبال ایران در «فیفادی»

به گزارش ایرنا، آخرین فیفا دی سال ۲۰۲۰ نیز به اتمام رسید و تیم های ملی در قاره های مختلف بازی های دوستانه و رسمی خود را برگزار کردند. اروپایی ها بیشتر درگیر لیگ ملت ها بودند؛ در آفریقا مسابقات انتخابی جام ملت ها برگزار شد؛ در آمریکای جنوبی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ به انجام رسید و در آسیا و آمریکای مرکزی و شمالی بازی ها همگی حالت دوستانه داشت.
تیم ملی فوتبال ایران در این فیفا دی یک بازی دوستانه را در سارایوو برابر بوسنی انجام داد که منجر به برتری ۲ بر صفر  شاگردان دراگان اسکوچیچ شد. با این وجود این اردو زودتر از پایان رسمی فیفا دی به اتمام رسید و بازیکنان به باشگاه های خود برگشتند. همین مساله باعث شد تا انتقاداتی به این اتفاق صورت بگیرد و برخی بر این باور باشند که تیم ملی باید باز هم بازی دوستانه برگزار می کرد و اردوی خود را ادامه می داد.
در درجه اول باید به این نقد صورت گرفته حق داد. اسکوچیچ به تازگی تیم را در در دست گرفته و نیاز دارد که بیشتر با بازیکنان باشد. در ثانی  احتمالا فیفا دی بعدی باید بازی های رسمی تیم ملی در انتخابی جام جهانی و جام ملت های آسیا همراه مقابل هنگ کنگ و کامبوج باشد. با این وجود بهتر است نگاهی به عملکرد دیگر تیم های آسیایی در ۲ فیفا دی اخیر که طی حدود یک ماه برگزار شد، بیندازیم و اینکه آماده سازی تیم ملی در مقایسه با همتایان خود در چه سطحی بوده و آیا واقعا ضعیف تر بودیم یا خیر.

تنها ۶ تیم آسیایی در هر ۲ فیفا دی اخیر موفق شدند بازی دوستانه برگزار کنند که دست بر قضا تیم ملی فوتبال ایران هم یکی از این تیمهاست. ازبکستان و ژاپن با انجام چهار بازی بیشترین بازی ممکن را انجام دادند. ازبک ها در هر چهار بازی شکست خوردند و ژاپن به ۲ برد، یک تساوی و یک باخت دست پیدا کرد. تیمهای امارات و قطر سه بازی را انجام دادند. هر دوی این تیم ها ماه قبل یک بازی و در این ماه ۲ بازی را ترتیب دادند. کره جنوبی هم مثل ما در هر ماه یک مسابقه دوستانه را برگزار کرد. آنها بر خلاف ما که هر ۲ بازی را بردیم به یک تساوی در برابر کامرون دست یافتند و در برابر قطر به برتری رسیدند.
در فیفا دی اخیر که در همین ماهِ آبان برگزار شد و دیشب(سه شنبه) به اتمام رسید، بر خلاف ماه گذشته تیم های بیشتری بازی دوستانه برگزار کردند. همان‌طور که گفته شد در ماه قبل ۶ تیم آسیایی بازی دوستانه انجام دادند و در این ماه، تعداد به ۱۵ تیم ارتقا پیدا کرد. ژاپن، ازبکستان، امارات، قطر، بحرین، عراق، اردن، سوریه، بنگلادش، نپال و عربستان ۲ بازی انجام دادند و تیم های ایران، تاجیکستان، کره جنوبی و لبنان یک مسابقه را برگزار کردند. جالب است که تیم های شناخته شده ای چون استرالیا و چین در این دو ماه هیچ دیداری را تدارک ندیدند.

اگر لغو بازی دوستانه با مالی در ماه گذشته نبود، می توان گفت عملکرد فدراسیون فوتبال در برگزاری بازی دوستانه برای تیم ملی مناسب بود. با این وجود، لغو همان مسابقه هم نمی تواند این دیدگاه را در پی داشته باشد که تیم ملی نسبت به رقبای خود عملکرد ضعیف تری داشته است. ما تنها تیمی بودیم که در این ۲ ماه با یک تیم اروپایی مصاف داشتیم. الباقی تیم های آسیایی به مصاف نمایندگان آفریقایی، آسیایی و آمریکای مرکزی و شمالی رفتند. شاید جدال با یک تیم آسیایی بعد از بازی با بوسنی می توانست حسن ختام بهتری برای اردوی تیم ملی داشته باشد اما در مجموع ما نسبت به رقبای اصلی خود عملکرد بدتری نداشتیم و شاید فقط تیم های ژاپن و تا حدی قطر بودند که بهتر کار کردند. هر ۲ حریف مستقیم تیم ملی یعنی عراق و بحرین هم مثل ما ۲ بازی برگزار کردند که مقابل تیم های آسیایی بود و تنها درفیفا دی دوم به انجام رسید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.