×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌عنوان بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی در ایران متشکل از مجموعه شرکت های تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی است؛ و با داشـتن ۶۹ درصد تولید محصول PVC و بیش از ۸۸ درصد ظرفیت تولید مواد آروماتیکی ، تولید کننده انحصــاری پلیمرهــای مهندســی (PC)، اپوکســی‌ رزین‌هــا، پــی‌وی‌سـی امولیســیون (EPVC)،پلــی اتیلــن ترفتــالات(PET) ، خوراک سوخت و مواد هیدروکربوری، کودها و سموم و تولید مواد شیمیایی و پایه در کشور است.
این شرکت در سال ۱۳۸۹ با مدیریت دولتی به‌صورت سهامی عام تاسیس و در سال ۱۳۹۲ در راستای اجرای اصل ۴۴  قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار گردید. بیشترین سهامدار این شرکت سهام عدالت با ۴۰ درصد، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ۲۰ درصد، شرکت تابان فردا و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین هر کدام ۸ درصد؛ و نزدیک به ۵ درصد از سهام کل شرکت متعلق به سهامداران بازار سرمایه است.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت های تابعه آن در بازار سرمایه توانسته اند طی سال های حضور در بازار سرمایه، سهم چشمگیری از کل بازار به دست آورند به طوری که تا پایان شهریور سال ۱۳۹۹ ارزش سهام این هلدینگ تخصصی پتروشیمی به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
گزارش پیش رو، با اطلاعات و آمار دریافت شده از سوی معاونت مالی و سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس، تحلیل بنیادی از وضعیت این شرکت را نشان می دهد و روند فعالیت آن را به لحاظ شاخص های اقتصادی مورد نظر سهامداران هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه، مورد ارزیابی و ارائه قرار می دهد.

نماد “فارس” در گروه صنایع شیمیایی بازار سرمایه
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد “فارس” ( شخلیج فارس) در گروه صنایع شیمیایی بورس و در قالب سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۲ با سرمایه اولیه ۲۴٫۷۸۹ میلیارد ریال (در زمان عرضه اولیه) وارد بورس اوراق بهادار شد.
این شرکت توانسته است در چند مرحله پس از ورود به بورس در سال های ۹۴ ، ۹۷ و ۹۸ افزایش سرمایه دهد. در سال ۹۴ افزایش سرمایه ۱۰۲ درصدی،  در سال ۹۷ افزایش سرمایه ۸۳ درصدی و در سال ۹۸ افزایش سرمایه ۵۷ درصدی از محل سود انباشته و اندوخته شرکت صورت گرفته است که هم اکنون با گذشت چند سال و روند رشد تولید و سودآوری،  توانسته است سرمایه ثبت شده خود را به ۱۴،۳۵۰ میلیارد تومان برساند.
شرکت تخصصی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، در سال جاری برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از مبلغ ۱۴،۳۵۰ میلیارد تومان به ۲۸،۷۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته را در دست اجرا دارد و در تلاش است بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با بهره برداری از پروژه های سود آور خود و زیر مجموعه ها مانند پالایشگاه گاز بیدبلند، پالایشگاه گازNGL 3200، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی آپادانا، طرح های توسعه پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی نوری، پتروشیمی تندگویان و همچنین طرح های در دست اجرا در شرکت پترول علاوه بر افزایش سودآوری شرکت و ثروت سهامداران به بزرگترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه اسمی نیز بدل شود.

ارزش سهام هلدینگ و شرکت های تابعه در بازار سرمایه
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت های تابعه آن در بازار سرمایه توانسته است طی سال های حضور در بازار سرمایه سهم چشمگیری از کل بازار و همچنین شرکت های طبقه بندی شده در گروه شیمیایی کسب کند به طوری که در پایان شهریور سال۹۹،  12 درصد از سهم بورس و فرابورس و همچنین ۵۰ درصد از سهم شرکت های شیمیایی در بازارهای یاد شده را به خود اختصاص دهد.
در سال ۱۳۹۸ ارزش سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکتهای تابعه آن در بورس و فرابورس بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که البته این عدد در پایان شهریور سال ۱۳۹۹ به عدد ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
گفتنی است که هلدینگ خلیج فارس در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ برای اولین بار ارزش بازار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشته و اولین شرکت ۱۶ رقمی بازار سرمایه شد. بنابراین، با روند رشد حضور در بازار و برنامه های شرکت جهت عرضه کلیه زیرمجموعه های خود در بازار سرمایه، قطعا سهم هلدینگ خلیج فارس از مجموعه بازار سرمایه به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

                                           سهم هلدینگ و شرکت های تابعه از ارزش بازار سرمایه طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۳۱/۰۶/ ۱۳۹۹

ورود شرکت ها ی پتروشیمی خلیج فارس به بازار سرمایه
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس همواره سعی کرده است در راستای ایجاد شفافیت بیشتر و واقعی سازی ارزش دارایی های سهامداران، با بازار سرمایه تعامل مطلوبی داشته باشد و در همین راستا طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سه شرکت پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری و پتروشیمی شهید تندگویان را وارد بازار بورس کرده است. بورسی شدن این شرکت ها در این بازده زمانی توانسته است به طور روزانه حجم بالای معاملات را به خود اختصاص دهد و بازدهی قابل توجهی را نیز برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

شرکتپتروشیمی پارسپتروشیمی نوریپتروشیمی شهید تندگویان
تاریخ عرضه۱۳۹۷/۴/۲۰۱۳۹۸/۴/۲۲۱۳۹۸/۱۲/۱۷
قیمت عرضه هر سهم (تومان)۲۴۰۰۳۱۲۵۴۳۸
تعداد روزهای معاملاتی۵۱۱۲۷۰۱۲۰
درصد بازدهی طی دوره۶۹۱۵۶۱۲۷۸

سهام عرضه شده توسط هلدینگ علاوه بر کسب بازدهی بسیار مناسب از زمان عرضه به دلیل ویژگی های بنیادین قدرتمند از جمله تولید محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالا، توان فروش صادراتی، ساختار مالی مناسب و سودآوری مطلوب، سود نقدی مناسبی به سهامداران خود ارائه کرده و تا حد بسیار زیادی آنها را در مقابل ریسک های سیستماتیک مصون داشته است.
همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در ادامه سیاست بورسی کردن شرکت ها و زیرمجموعه های خود در نظر دارد در سال ۱۳۹۹ شرکت های پتروشیمی بوعلی، اروند و بندرامام را روانه بازار سرمایه نماید و با هدفگذاری آینده و آنچه از چشم انداز این شرکت برمی آید سعی دارد تا با تاکید بیشتری بر تامین مالی از طریق بازار سرمایه گام بردارد  و از طریق ابزارهای نوین و مهندسی مالی، هزینه های تامین مالی از این طریق را کاهش دهد.
                                               وضعیت سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت های تابعه در ۳۱/۰۶/ ۱۳۹۹

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال ۱۳۹۸ موفق به کسب بازدهی ۲۱۳درصدی شده است که فراتر از بازدهی شاخص کل (۱۸۶درصد) و شاخص شیمیایی (۱۷۲درصد) بوده است. از سوی دیگر بازدهی سهام فارس در سال ۱۳۹۹ نیز در دوره منتهی به ۳۱/۶/ ۱۳۹۹ معادل ۲۸۱% و بازدهی شاخص ۲۲۷% بوده است.

انتشار اوراق تبعی شرکت خلیج فارس در راستای حمایت از سهامداران
اوراق تبعی ابزاری است که به‌ وسیله آن نوسانات و زیان سهام شرکت ها در بورس بیمه می‌شوند. به عبارتی سهامدار عمده با توجه به شناختی که نسبت به سهم و پتانسیل‌های آن دارد، اوراقی را منتشر و به فروش می رساند تا روشی برای به حداقل رساندن ریسک سیستماتیک و بازده مورد انتظار سرمایه گذاران بورس را فراهم کند در این راستا نیز هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۳۹۹ اوراق بیمه سهام در نمادهای هفارس ( فارس) و هترول ( پترول ) با هدف حمایت از سهام خود در سال ۱۳۹۹ را منتشر نموده است.

تامین مالی هلدینگ خلیج فارس از بازار سرمایه در سال ۹۹
لازم به ذکر است که هلدینگ خلیج فارس تاکنون با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و اوراق اجاره سهام، توانسته است از بازار سرمایه به مبلغ ۳،۰۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی کند.

صندوق سرمایه گذاری و بازارگردانی هلدینگ خلیج فارس
صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی یکی از تجربه‌های موفق دنیا در حوزه سرمایه‌گذاری است که در کشورهای مختلف اجرا می‌شود. صندوق‌های بازارگردانی برای دور کردن بازار سرمایه از نوسانات شدید به وجود آمده‌اند تا سهام را متعادل نگه دارند و مانع از ایجاد صف خرید و فروش شوند و در عین حال ارزش سهام را به ارزش ذاتی آن نزدیک کنند و قدرت نقدشوندگی سهام را بالا ببرند. در این زمینه نیز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی اختصاصی هلدینگ خلیج فارس در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۱۶ با هدف حمایت از سهام هلدینگ و شرکت های تابعه در بازار سرمایه با خالص دارایی ۹۵ میلیارد تومان آغاز به کار نموده است و این رقم بر اساس نمودار ذیل در پایان شهریور ۱۳۹۹ خالص ارزش دارایی آن به ۴،۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. 

هلدینگ خلیج فارس با مجموعه شرکت های تولیدی و خدماتی خود در بورس و فرابورس ایران با فلسفه وجودی تولید پایدار محصولات پتروشیمی و شیمیایی و تکمیل زنجیره تولید، در حال رشد و بزرگ شدن در بازار سرمایه است و شرکتی که با ۸۰۰ میلیارد تومان تاسیس شده است هم اکنون در این بازده زمانی ۱۰ ساله سرمایه ثبت شده خود را به ۱۴،۳۵۰ میلیارد تومان رسانده است.
افزایش سودآوری و ثروت اندوزی برای سهامداران، چشم انداز چند ساله این شرکت است که به صورت سندی هدفمند در برنامه ریزی ها گفته و اجرا می شود. از سوی دیگر دریافت چهلمین مقام برتر در سومین سال متوالی از سوی موسسه ICIS در بین ۱۰۰ شرکت برتر گروه شیمیایی و پتروشیمی جهان بر مبنای رتبه بندی سود خالص، میزان فروش، افزایش رقابت در بازار، شاخص هزینه تحقیق ، توسعه و سرمایه گذاری نشانگر هدفگذاری پیشرو در رسیدن به برند پتروشیمی رقابت پذیر و صاحب نام در سطح بین الملل بوده است.  

گزارش : مریم میخانک بابایی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.