صادق کاشفی
در گفتوگو با مسعود عظیمی، معاون فروش و توسعهی بازار تاپکیش دربارهی برنامهها و استراتژیهای این شرکت برای افزایش سهم بازار و بهبود تجربهی مشتری مطرح شد
تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) یکی از شرکتهای زیرمجموعهی گروه دادهپردازی پارسیان است که با بیش از دو دهه تجربه در واردات، تولید، تأمین، پشتیبانی و تعمیرات ابزارهای پرداخت الکترونیکی، یکی از پیشروان این صنعت است. واحد فروش این شرکت طی یک سال گذشته تمرکز ویژهای بر ارتقای تجربهی مشتری و توسعه راهکارهای جامع پرداخت الکترونیک داشته است، بهگونهای که دسترسی، کیفیت و سهولت خدمات برای مشتریان و مصرفکنندگان نهایی آن بهطور محسوسی بهبود یافته و سبد محصولات این شرکت نیز گسترش یافته است.
در گفتوگو با مسعود عظیمی، معاون فروش و توسعهی بازار تاپکیش، مشخص شد که این موفقیت ناشی از شناخت دقیق نیاز بازار، بهینهسازی زنجیرهی تأمین و سرمایهگذاری در آموزش و توانمندسازی تیمهای فروش و عملیاتی این شرکت است. در این گفتوگو عظیمی دربارهی استراتژی این شرکت برای حفظ و افزایش سهم بازار در رقابت با سایر تأمینکنندگان کارتخوان، شاخصهای کلیدی عملکرد واحد فروش و پروژههای ارتقای خدمات پس از فروش توضیح میدهد. او همچنین به برنامههای کلیدی سال ۱۴۰۴، توسعهی خطوط تولید و نوآوری در ارائهی محصولات اشاره و تأکید میکند که هدف نهایی این شرکت، تنها افزایش کمی فروش نیست، بلکه بهبود تجربهی کلی مشتریان از خدمات تاپکیش است.
افزایش سهم بازار و تقویت روابط مبتنی بر اعتماد با مشتریان
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) در سه حوزه تولید، بازرگانی و پشتیبانی فعالیت میکند و طی سال گذشته تلاش کرده جریان خدمات خود را یکپارچه، کارآمد و ملموستر کند. توسعهی راهکارهای جامع پرداخت الکترونیکی از اولویتهای اصلی این شرکت بوده و واحد فروش با تمرکز بر ارتقای تجربهی مشتری، توانسته دسترسی، کیفیت و سهولت خدمات برای مشتریان و مصرفکنندگان نهایی را بهطور محسوس افزایش دهد. به گفتهی مسعود عظیمی، معاون فروش و توسعهی بازار شرکت تاپکیش، این رویکرد باعث گسترش سبد محصولات این شرکت شده و ورود کارتخوانهای نسل جدید در مدلهای متنوع، بازخوردهای مثبت مشتریانشان را به همراه داشته است.
او میگوید: «همگام با فعالیتهای بازرگانی، واحد تولید سازمان با اتکا به نیروی انسانی مجرب، خطوط پیشرفته و تجهیزات اتوماتیک توانسته فرایند تولید رولهای حرارتی و چاپ محتوا را به صورت روزانه و در مقیاسی گسترده انجام دهد. در بحث خدمات پس از فروش نیز شبکهی پشتیبانی سراسری تاپکیش به مدد دفاتر استانی با پوششدهی قابل توجه ناوگان دستگاههای خودپرداز و انجام خدمات مرتبط با آنها توانسته از حیث پرستاری و نگهداری، صحت کارکرد آنها را تضمین کند. مجموعهی این تدابیر منجر به حفظ و تثبیت جایگاه شرکت در اکوسیستم پرداخت، افزایش سهم بازار و تقویت روابط مبتنی بر اعتماد با مشتریان شده است.»
جابهجایی رکورد تولید دستگاههای کارتخوان
عظیمی در ادامه دربارهی روند فروش و تأمین کارتخوانها اشاره میکند که درآمد عملیاتی تاپکیش در ۹ماهه سال مالی جاری با ثبت ۱۰,۵۸۸,۱۰۹ میلیون ریال، نسبت به ۵,۹۹۶,۲۴۸ میلیون ریال دورهی مشابه سال گذشته رشد ۷۷درصدی داشته است. به گفتهی او، مقایسه با درآمد کل سال گذشته (۸,۰۹۸,۱۱۹ میلیون ریال) نیز رشد ۳۱درصدی را نشان میدهد.
او تأکید میکند که سود خالص و عملیاتی این شرکت طی ۹ماههی اخیر و نسبت به سال مالی گذشته رشد مناسبی داشته و تداوم روند سودآوری تا پایان سال جاری از اهداف جدی این مجموعه است. او در این باره توضیح میدهد: «در زمینهی تخصصی که مجموعهی ما فعالیت دارد، دستیابی به بحث توسعهی پایدار از اهمیت بسزایی برخوردار است. شاید تعبیر سادهتر این توازن از این قرار باشد که به اندازهی آنچه فروختیم یا تعهد تحویل آن را داریم، زنجیرهی تأمینی مطمئن ایجاد کردهایم؛ یعنی هم در انبارهایمان، ذخیرهای از سختافزار، ملزومات یدکی و مصرفی را موجود داریم و هم سفارشاتمان بهترتیب در گمرک اعلام وصول میشوند و از این حیث جزو شرکتهای پیشرو در بازار هستیم.»
عظیمی دربارهی عوامل موفقیت تاپکیش توضیح میدهد که روند رشد صعودی این شرکت به سه عامل اصلی بازمیگردد: «روند حاضر یا همان جریان رشد صعودی در تاپکیش به سه عامل کلیدی باز میگردد: شناخت دقیق و بموقع نیاز بازار و تطبیق با روند دیجیتالی شدن کسبوکارها، بهینهسازی فرایندهای تأمین و لجستیک برای کاهش زمان تحویل و ارتقای کیفیت خدمات، سرمایهگذاری در آموزش و توانمندسازی تیمهای اجرایی، عملیاتی و فروش برای ارائهی مشاورهی تخصصی به کسبوکارهای کوچک و متوسط که در نتیجه میتوانم بگویم اجرای بموقع این موارد در کنار پایش مستمر، باعث شده رشد تجاری سازمان هم در بُعد کمی و هم کیفی ملموس باشد و از دیگر سو، هم بتوان صراحتاً اذعان داشت که سطح رضایت مشتریان بهبود مؤثری یافته است.»
جابهجایی رکورد تولید دستگاههای کارتخوان
طبق صحبتهای عظیمی، با توجه به رقابت موجود میان تأمینکنندگان داخلی کارتخوان، استراتژی تاپکیش برای افزایش سهم بازار مبتنی بر دو محور اصلی است: نخست، «تکریم مشتری و ایجاد روابط بلندمدت مبتنی بر اعتماد» که منجر به کسب نرخ رضایت ۹۶درصدی این شرکت شده و دوم، «نوآوری در ارائهی محصولات و خدمات» بهگونهای که علاوه بر رعایت استانداردهای فنی، مزیت رقابتی و ارزش افزوده برای کسبوکارها ایجاد کند.
او در این باره اینطور میگوید: «در واقع عملکرد ترکیبی تاپکیش براساس این دو پارامتر، موجب تثبیت موقعیت سازمان در بازار و رشد معنادار آن در بخشهای مختلف و منتخب شده است. هدف ما تحقق برنامهی توسعهمحور سازمان در بحث فروش بوده و هست. لذا با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در سال مالی جاری قطع به یقین شاهد ثبت رکوردی جدید و بالاتر از ادوار گذشته در شرکت از جنبهی فروش خواهیم بود که مؤید آن موفقیت فعلی مجموعه در جابهجایی رکورد تولید دستگاههای کارتخوان است.»
چالشهای زنجیرهی تأمین و راهکارهای مقابله
چالشهای اصلی در تأمین دستگاههای کارتخوان شامل نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینهی واردات و پیچیدگی زنجیرهی تأمین است. عظیمی دراینباره میگوید: «اکوسیستم پرداخت کشور با چالشهای مختلفی نظیر نوسانات نرخ ارز، افزایش هزینهی واردات و پیچیدگیهای زنجیرهی تأمین مواجه است که هر کدام بهتنهایی بر قیمتگذاری و تأمین دستگاهها و قطعات تأثیر جدی میگذارد. بههرحال نیاز بود به خاطر در پیش گرفتن استراتژی توسعهی پایدار، خودمان را از قبل در مقابل اتفاقات غیرمترقبه و احتمالی آماده کنیم. مستحضرید در طی این مدت چالشهایی از قبیل افزایش قیمت ارز، آتشسوزی یکی از بنادر یا جنگ تحمیلی ۱۲روزهی اخیر موجب اختلالاتی شد.»
او میگوید که تاپکیش برای مقابله با این مشکلات، با تنوعبخشی مدلهای فروش، مدیریت تعهدات به مشتریان و افزایش موجودی استراتژیک انبار، بهرهگیری از سامانههای پیشبینی عرضه و تقاضا و بهینهسازی برنامهریزی تأمین، توانسته ریسکها را کاهش دهد و پایداری زنجیرهی تأمین و رضایت مشتریان را حتی در شرایط نامطمئن بازار حفظ کند.
شاخصهای کلیدی عملکرد و روند مثبت فروش
طبق صحبتهای معاون فروش و توسعه بازار تاپکیش، آنها در واحد فروش این شرکت شاخصهای کلیدی و عملکردی مختلفی را بهطور مستمر پایش میکنند که تعداد تجهیزات و خدمات فروختهشده، درصد رشد فروش نسبت به دورههای قبل، سطح رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش و نرخ حفظ مشتریان از آن جملهاند: «جالب است بدانید، آمار و ارقام اخیر در خصوص شاخصهای فوق، نشان میدهد که در اغلب موارد، روندی مثبت حاکم بوده و شرکت تاپکیش در مسیر رشد پایدار قرار دارد. مهمترین دستاوردها در این دوره، افزایش فروش و بهبود محسوس رضایت مشتریان بوده است که تلاش داریم تا پایان سال مالی جاری عملکرد به مراتب بهتری را ثبت و پایداری روند رشد بهینه را برای سال آتی تضمین کنیم. حرکت واحد فروش تاپکیش به سمتی خواهد بود که در آیندهای نزدیک و نه چندان دور، بازار مجموعهی ما را دعوت به همکاری و خلق ارزش خواهد کرد.»
تمرکز بر دادهکاوی و تجربهی مشتری در سال ۱۴۰۴
برای ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش، تاپکیش اقدامات ساختارمند متعددی انجام داده است؛ از جمله طراحی و توسعهی سامانه نرمافزاری ویژهی تولید و تعمیر محصولات کارتخوان و خودپرداز، ریسکپذیری و تخصیص بودجه برای تأمین قطعات یدکی، راهاندازی خط تولید آداپتور و توسعهی خط رنگآمیزی دستگاهها، استقرار تیم پشتیبانی اختصاصی و ارائهی خدمات تخصصی و شخصیسازیشده متناسب با نیاز هر مشتری.
عظیمی همچنین دربارهی برنامههای سال جاری واحد فروش این شرکت میگوید: «تمرکز واحد فروش تاپکیش بر گسترش مشتریان، افزایش سهم بازار در بخشهای هدفگذاریشده و ارائهی خدمات نوآورانه است. درعینحال ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش، مشاورهی تخصصی و معرفی محصولات جدید را مدنظر داریم. بهبود فرایندهای فروش از طریق روشهای فناورانه، تمرکز بر دادهکاوی و توسعهی همکاری با شرکای تجاری و استارتاپها ازجمله برنامههای کلیدی است. اما هدف نهایی ما تنها افزایش کمی فروش نیست؛ مقصود اصلی ما در تاپکیش بهبود تجربهی کلی مشتری از خدمات مجموعه است.»
در پایان، عظیمی تأکید میکند که تاپکیش با ارائهی بستهای جامع از خدمات و راهکارهای متناسب با نیاز اکوسیستم پرداخت کشور، ظرفیت سرویسدهی مطلوب به شبکه بانکی و PSPها را دارد. او میگوید:
«خدمات تاپکیش متنوع و دربرگیرندهی طیف وسیعی از موارد مانند: فروش کارتخوان (اعم ثابت، سیار، اندرویدی و…)، خدمات پس از فروش، تعمیر و نگهداری، بازسازی و نوسازی ناوگان، رنگآمیزی قاب، تأمین جانبو، برش و تبدیل آن به رولهای دستگاه کارتخوان و خودپرداز بانکی و… تا نصب، راهاندازی، پشتیبانی، پرستاری و پولگذاری خودپردازهای بانکی و …، همه و همه برای ایجاد اثری مطلوب بر بازار و تأمین رضایت مشتریان است. برای کلام آخرم فرصت را مغتنم میشمارم و میخواهم خداقوتی گفته باشم خدمت کلیهی همکاران سختکوش و پرتوانم در شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش، بهخصوص بهخاطر زحمات و تلاش مضاعفی که طی ۹ ماه اخیر متقبل شدند. برای همگیشان آرزوی توفیق و تندرستی میکنم.»
https://www.kioskekhabar.ir/?p=290729










