بانک کشاورزی در مسیر تحول دیجیتال، با راهاندازی «اکوسیستم نوآوری» میکوشد تا از رقابت سنتی در نظام بانکی عبور کرده و به سوی خلق اقیانوس آبی حرکت کند. این بانک با همکاری فینتکهایی مانند گرینپی، تخفیفان، کیپا و آپ، به دنبال ارائه خدمات نوین مبتنی بر اعتبار و ارزشآفرینی مشترک است.
به گزارش کیوسکخبر به نقل از فابانیوز، در این رویکرد، مدلهای درآمدی سنتی مبتنی بر جذب سپرده جای خود را به مدلهای فناورانه و تعاملی دادهاند.
بانک کشاورزی با تکیه بر پلتفرمهای مشارکتی، به دنبال افزایش سرعت ارائه خدمات و تسهیلات هوشمند در بخش کشاورزی است.
مدیران این بانک تأکید دارند آینده بانکداری در ایران در گرو همکاری، همافزایی و همبنیانگذاری میان بانکها و فینتکهاست.
محمد دانشفر، مدیر پروژه تحول دیجیتال بانک کشاورزی، در نشست تخصصی «اقیانوسهای قرمز و آبی در حوزه نوآوری و سرمایهگذاری» که در یازدهمین رویداد تراکنش ایران برگزار شد، از برنامههای این بانک برای خروج از فضای رقابتی رایج در نظام بانکی و حرکت به سمت خلق «اقیانوس آبی» از طریق نوآوری و ایجاد یک اکوسیستم فناورانه خبر داد.
دانشفر اعلام کرد : این بانک برای ارائه خدمات نوین و خلق ارزش برای مشتریان، استراتژی فاصله گرفتن از مدلهای درآمدی سنتی مبتنی بر جذب سپرده و ورود به عرصههای جدید فناورانه را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینکه برنامه جدید این بانک ایجاد فضایی نوین برای ارائه خدمات جدید به مشتریان و ایجاد یک اکوسیستم خدمترسانی است، به همکاری این بانک با مجموعههایی نظیر «گرینپی»، «تخفیفان»، «کیپا» و «آپ» اشاره کرد و افزود: این همکاری به شکلگیری جریان جدیدی از اعتبار در کشور کمک میکند و به جای جابجایی صرف پول، از داراییهای کمتر فعال نیز استفاده بهینه میشود.
مدیر پروژه تحول دیجیتال بانک کشاورزی، یکی از اهداف اصلی این اکوسیستم را بهبود و تسریع فرآیندهای بانکی، بهویژه در زمینه تسهیلاتدهی دانست و گفت: این بانک به عنوان یکی از بانکهای پیشرو در حمایت از بخش کشاورزی، اکنون با حمایت از شرکتهای دانشبنیان، میکوشد تا نقش خود را در زیستبوم نوآوری کشور تثبیت کند.
در ادامه این نشست تخصصی،احمد مقیمی، عضو هیأت مدیره آسانپرداخت پرشین، در تحلیل روابط بانکها و فینتکها، تغییر نگرش مدیران بانکی در دو دهه گذشته را عامل اصلی شکلگیری زیرساختهای همکاری و بانکداری باز دانست و تاکید کرد که مدلهای تعاملی از رقابت به سمت مشارکت و تلفیق در حال حرکت هستند.
مقیمی همکاری بانک کشاورزی با مجموعههای فناور را نوعی تعامل «چارچوب مشارکتی» توصیف کرد که به توسعه سریع محصولات نوآورانه منجر شده و ارزش افزودهای دوجانبه در حوزه تجربه مشتری خلق میکند.
در بخش دیگری از این نشست تخصصی، مدیرعامل گرینپی، با اشاره به اقدامات بانک کشاورزی برای ایجاد یک اکوسیستم فینتکی، گفت: به زودی یک کشاورز میتواند بر اساس اعتبار خود، از پلتفرمهای متنوعی در حوزههای مختلف اعم از گردشگری و خدمات استفاده کند؛ امکانی که پیش از این وجود نداشت اما اکنون خلق شده است.
در ادامه این نشست تخصصی علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا در تحلیل مدلهای همکاری میان بانکها و فینتکها، بر ضرورت تغییر نگرش از سرمایهگذاری «مالکیتمحور» به «پلتفرم مشارکت» تاکید کرد و گفت: نگرش سنتی به سرمایهگذاری که در آن بانک به عنوان مالک کسبوکار و فینتک به عنوان تأمینکننده شناخته میشود، سقف نوآوری را کوتاه میکند.
شفیعی با بیان اینکه برای خلق یک «اقیانوس آبی» واقعی، باید نگرشها به سمت یک «پلتفرم مشارکت» تغییر کند که در آن، بانک و فینتک هر دو «همبنیانگذار» یک اکوسیستم خلق ارزش هستند، همکاری با بانک کشاورزی را نتجه تغییر این ذهنیت و فاصله گرفتن از نگاه مالکیتمحور دانست.
نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان، با اشاره به تغییر الگوهای جهانی از رقابت به سمت مشارکت، تاکید کرد: آینده صنعت مالی ایران در گرو همافزایی میان توانمندیهای بانکها و چابکی فینتکهاست و ورود هر یک به حوزه تخصصی دیگری، نتیجهای جز شکست نخواهد داشت.
یازدهمین رویدادبزرگتراکنش_ایران از ۵ تا ۷ آبانماه ۱۴۰۴ در مرکز آفرینشهای کانون، خیابان حجاب، برگزار شد. این رویداد، میزبان فعالان صنعت بانکداری، پرداخت، فینتک و فناوریهای نوین مالی بود.
https://www.kioskekhabar.ir/?p=288898








