×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

فرصت مناسب بنگاه ها برای تامین مالی از بازار سرمایه

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»، در هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکنون فرصتی مناسب برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه است به طوریکه هلدینگ‌های بزرگ که سهام آن‌ها در بورس است بیایند از این فرصت برای تامین مالی استفاده کنند و اگر طرحی دارند که در گذشته نمی‌توانستند تامین مالی کنند اکنون به راحتی می‌توانند از ظرفیت بازار سرمایه بهره ببرند.

حسن قالیباف اصل با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت برای تعمیق بازار سرمایه و ارتقای جایگاه این بازار در اقتصاد ملی است افزود: اکنون فرصتی مناسب نیز برای تأمین مالی بنگاه‌های بخش خصوصی است بنابراین هلدینگ‌های بزرگ که سهام آن‌ها در بورس است بیایند از این فرصت برای تامین مالی استفاده کنند و اگر طرحی دارند که در گذشته نمی‌توانستند تامین مالی کنند اکنون به راحتی می‌توانند از بازار سرمایه تامین مالی کنند ضمن اینکه از طریق اوراق بدهی و اوراق مشارکت با قابلیت تبدیل به سهام نیز می‌توانند تامین مالی کنند.

شفافیت حداکثری با عرضه تولیدات شستا در بورس کالا

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف کشور، عرضه سهام شستا در بورس را اتفاقی مثبت برای اقتصاد ملی دانست و گفت: واگذاری شرکت‌های دولتی به معنای کاهش حضور دولت در اقتصاد است و اگر این رویکرد با شفاف سازی و خرید و فروش کالاهای تولیدی به کمک بورس کالا همراه شود، شاهد شفافیت حداکثری در اقتصاد خواهیم بود.

ابراهیم درستی به شفاف سازی و خرید و فروش کالاهای تولیدی از سوی تولیدکنندگان و تحقق واقعی جهش تولید به کمک بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: هر چه شفافیت در اقتصادمان بیشتر باشد، شرکت هایی که سالم کار می کنند پر و بال گرفته و تشویق می شوند، از این رو ورود کالاهای تولیدی شرکت های بزرگ زیر مجموعه شستا و سایر تولیدکنندگان کشور به بورس کالا نیز در رونق و جهش تولید موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر نقش بورس کالا در شفافیت اقتصادی گفت: ورود محصولات به بورس کالا، از نابرابری ها جلوگیری می‌کند به نحوی که معاملات در شفافیت و رقابت انجام می شود و به طور طبیعی در هر بازاری امکان رقابت عادلانه وجود داشته باشد، زمینه رشد صنایع و تولید مهیا می شود.

مزایای عرضه ذرت و جو کل کشور در بورس کالا

در هفته گذشته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، به مزایای عرضه جو و ذرت کل کشور در بورس کالای ایران در قالب اجرای قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت:اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله جو و ذرت در وهله اول به سود خود دولت است به طوریکه با اجرای این قانون، دیگر نیازی نیست که دولت کل هزینه خرید جو و ذرت را پرداخت کند و فقط مابه التفاوت قیمت تضمینی با نرخ کشف شده در بورس کالا را به حساب کشاورزان می‌ریزد.

عباس پاپی‌زاده، افزود: از طرفی وقتی جو و ذرت از طریق بورس کالا عرضه می‌شود، کشاورز وجوه حاصل از فروش محصولش را پس از سه روز  از بورس دریافت می‌کند و دولت نیز مابه التفاوت دو قیمت را به کشاورزان پرداخت می کند، پس دریافت عمده وجه کالاها در زمان کوتاه از جمله مزیت‌های اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالاست.

وی به امکان عرضه گندم در بورس براساس طرح قیمت تضمینی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه خرید محصولات کشاورزی، مشکلاتی از قبیل قیمت ارزان، کیفیت پایین، حضور واسطه‌ها و پرداخت دیرهنگام مطالبات کشاورزان وجود دارد که اگر دولت با توجه به کسری بودجه به سمت اجرای این طرح روی بیاورد، علاوه بر صرفه جویی در هزینه خرید محصولات کشاورزی به رفع مشکلات مذکور نیز کمک می‌کند؛ در این حوزه گندم نیز امکان ورود به بورس را دارد.

اصلاح اقتصاد کشاورزی با اجرای طرح قیمت تضمینی

دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این خصوص عنوان کرد: امسال هم قرار است عرضه جو و ذرت در بورس کالا براساس طرح قیمت تضمینی عملیاتی شود که البته اجرای این طرح در یکی دو سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز با فراز و فرودهایی مواجه شده است.

علی اکبری افزود: آنچه مسلم است اقتصاد بخش کشاورزی نیازمند اصلاح است و عرضه کالاها در بورس به عنوان یک بازار مدرن و شفاف، یکی از مسیرهای اصلی برای اصلاح به شمار می رود. در این حوزه معضلات قیمتی، حضور دلالان پر شمار، نبود مرجع قیمتی و کیفیت پایین کالاها مطرح است که بورس می‌تواند تاثیر مناسبی بر حل این مشکلات داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر محصولات مختلفی از جمله جو و ذرت در قالب قیمت تضمینی و سایر محصولات از جمله شکر، برنج، خرما، گندم، جوجه یک روزه، مرغ منجمد، کنجاله و … در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می‌شد، اظهار داشت: طرح قیمت تضمینی دارای مزیت‌های زیادی است که اتفاقا اقتصاد بخش کشاورزی را از تنگنا خارج کرده و به کمک کشاورزان می‌آید. از این رو عرضه گندم به عنوان مهم‌ترین محصول کشاورزی در قالب طرح قیمت تضمینی نیز مطرح شده که البته حساسیت‌های موجود روی این محصول مانعی برای بورسی شدن آن است.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید اردیبهشت

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین سررسید اردیبهشت ۹۹ را اعلام کرد و گفت فرآیند تحویل در قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت ۹۹ در روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه و از طریق گواهی سپرده زعفران مطابق ضوابط انجام خواهد شد.

براساس این اطلاعیه، کلیه مشتریان فروشنده موظفند حداکثر تا چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه برای تبدیل زعفران به گواهی سپرده به انبارهای تعاونی روستایی خراسان رضوی، شرکت طلای سرخ گلشید ایرانیان، شرکت نوین زعفران، شرکت زرین زعفران مشرق زمین، شرکت سحرخیز، و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی مراجعه کنند.

ابلاغیه در خصوص تغییر وضعیت سهمیه بهین یاب

همچنین در هفته گذشته مدیر عملیات بازار شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای در خصوص تغییر وضعیت سهمیه بهین یاب محصولات پتروشیمی اطلاع رسانی کرد.

بر اساس این اطلاعیه و پیرو تصمیمات کمیته تخصصی محصولات پتروشیمی از روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۹۹، میزان خرید از بهین یاب کالاهای پلی پروپیلن شیمیایی و پلی پروپیلن نساجی یک ماهه، ABC، پلی اتیلن سبک خطی، پلی اتیلن سبک فیلم و پلی پروپیلن فیلم  BOPP   ، سه ماهه، پلی اتیلن سنگین بادی،پلی اتیلن سنگین تزریقی، پلی اتیلن سنگین فیلم و الکیل بنزن خطی ۶ ماهه و پلی اتیلن ترفتالات نساجی، پلی اتیلن سبک تزریقی، پلی اتیلن سنگین اکستروژن، دی اتانول آمین، اسید استیک و زایلین ۱۲ ماهه تعیین شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.