×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

هوشنگ شجری-کارشناس اقتصادی

حقق جهش تولید با توجه به شرایط کشور امکان پذیر است ولی شروطی نیز در مسیر تحقق کامل این امر وجود دارد که بخشی مربوط به حوزه مسائل بین المللی و بخشی به مسائل ملی و داخل مربوط می شود.

در بخش بین الملل شاید لازم باشد روابطمان را با دنیا بهبود ببخشیم و در خصوص نقل و انتقال پول راهکارهایی پیدا کنیم تا موانع فعلی تسهیل شود. اما یکی از موضوعاتی که در سطح ملی برای تحقق شعار جهش تولید وجود دارد، علاقمندتر کردن مردم به امور جاری کشور است، برای مثال اقدام دولت برای عمومی مردم سهام دولتی یک قدم موثر در این بخش است.

هر چه سهام دولت، عمومی تر شود، نتیجه بهتری می گیریم،در گذشته سهام دولت تنها به افراد خاص واگذار می شد ولی با عرضه در بورس و عمومی شدن  این سهام، هم دولت و هم مردم به آنجا که می خواهند، می رسند و علاقمندی مردم برای حضور و مشارکت  در امور کشور بیشتر می شود.

موضوع بعدی تخصیص اعتبارات بانک ها با شرایط بهتر به سطوح میانی تولید است. بنابراین باید اعتبارات بانک ها در بخش تولید عمومی تر و شرایط دریافت اعتبار نیز تسهیل شود.

۶۰ درصد اعتبارات بانک ها در اختیار ۱۰ درصد مردم است که باید این ترکیب تغییر و مردمی تر شود. منظور از عمومی تر شدن همان اعطای اعتبار به سطوح میانی تولید و یا شرکت های تولیدی متوسط است، زیرا بیشتر تولیدات ما توسط ایت بهش انجام می شود.

شرکتهای تولیدی بزرگ علاوه بر سودهای انباشته، دسترسی سریع به این اعتبارات دارند، سیستم بانکی می تواند در این بخش و اعطای بیشتر اعتبار به سطوح متوسط و کوچک تولیدی نقش موثری در جهش تولید داشته باشد. بنابراین این دو موضوع عمومی تر شدن واگذاری ها و اعتبارات، می توانیم در این مسیر که مبنای آن تحقق تولید بیشتر است، گام برداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.