×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، چک تسهیلات، در واقع نوعی از حواله است که در قالب چک بانکی توسط بانک‌ها در زمان پرداخت تسهیلات به منظور انتقال مبلغ تسهیلات مشتری به ذی نفع (فروشنده ملک، کالا یا خدمات) استفاده می‌شود که از متداول‌ترین و پرکاربردترین انواع آن در بانک مسکن می‌توان به چک تسهیلات خرید مسکن اشاره داشت.

بانک مسکن مبلغ تسهیلات قابل پرداخت به مشتریان در مورد تسهیلات مختلف خرید مسکن از جمله صندوق یکم، اوراق گواهی حق تقدم و مسکن جوانان را پس از طی مراحل اخذ وام در قالب چک تسهیلات به فروشنده ارائه می‌کند.

روال کار به این شکل است که بانک در معاملات فروش اقساطی طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا در نقش خریدار ظاهر شده و ملک، کالا یا خدمات را از فروشنده خریداری کرده و طبق قرارداد به اقساط به مشتری می‌فروشد. در واقع چک تسهیلات بهایی است که بانک بابت خرید نقدی ملک از فروشنده به وی می‌پردازد و نماینده بانک در دفترخانه چک را تحویل فروشنده می‌دهد. به عبارت دیگر بانک قسمتی از ملک را نقدا از فروشنده می‌خرد و آن را در قالب فروش اقساطی به مشتری واگذار می‌کند.

با توجه به شرایط فراهم آمده در بانک مسکن این چک‌ها همانند چک‌های بانکی صادره بانک مسکن، در تمامی شعب بانک قابلیت وصول آنی را دارند و فقط به ذینفع نامبرده شده بر روی چک قابل پرداخت است. انتقال، واگذاری و پشت‌نویسی چک تسهیلات نیز همانند چک بانکی به سایر اشخاص (حقیقی یا حقوقی) توسط ذینفع امکان‌پذیر نیست.

الزامات صدور چک تسهیلات در بانک مسکن

صدور چک تسهیلات در بانک مسکن الزاماتی دارد که باید رعایت شود. در زمان صدور چک‌های تسهیلات، مقابل عبارت «در وجه» در متن چک، باید موارد زیر به ترتیب درج شود:

۱. مشخصات ذی نفع چک تسهیلات (فروشنده ملک) شامل نـام و نـام خـانوادگی و شماره ملی

۲. درج عبارت «بابت قرارداد شماره……………………….»

۳. مشخصات متقاضی دریافت تسهیلات شامل نام و نام خانوادگی و شماره ملی

لازم به ذکر است که چک‌های تسهیلات صرفاً در وجه فروشنده ملک طرف قرارداد با تسهیلات‌گیرنده، صادر شده و به وی قابل پرداخت خواهد بود. البته در زمان دریافت وجه چک‌های تسهیلات مسکن، در صورتی که وکیل قانونی فروشنده اختیارات لازم در خصوص اخذ ثمن معامله را داشته باشد، وصول چک توسط وکیل نیز امکان‌پذیر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.