×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی بانک مهر ایران، امامی بیش از ۲۵ سال در سطوح مختلف بانک ملت فعالیت کرده و عضویت در کمسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و همچنین عضویت در شورای رقابت بخشی از کارنامه او را شامل می‌شود. امامی یک قول و قرار فراموش شده را هم به یادمان می‌آورد که اگر انجام شده بود، قدرت ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک مهر ایران را بیش از پیش می‌کرد.

وی در این رابطه یادآوری می‌کند: فعالیت بر مبنای عقد قرض‌الحسنه بخشی از مسئولیت‌ بانک‌های تجاری بود، اما با تصمیم دولت وقت در یک بانک متمرکز شد. قرار هم بود که تمام قراردادهای مبتنی بر عقد قرض‌الحسنه از طریق بانک مهر ایران انجام شود، اما متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با این عضو هیئت مدیره بانک مهر ایران را می‌خوانید.

با این پرسش آغاز کنیم که چرا با وجود فعالیت بانک‌های مختلف تجاری در کشور، افراد باید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را انتخاب کرده و سپرده‌های خود را با نرخ سود صفر درصد در این بانک قرار دهند؟ مقصودم این است به‌طور مشخص وجه ممیزه و مزیت نسبی این بانک چیست؟

تأسیس بانک مهر ایران یکی از اقداماتی بود که با تحول سیاسی در کشور همراه شد. در حقیقت انتظاراتی در این زمینه وجود داشت که باید تحقق می‌یافت. هنگامی که موضوع بانکداری اسلامی و بدون ربا مطرح شد، نخستین چیزی که بر پایه مبانی فقهی و قرآنی تداعی می‌شد، عقد قرض‌الحسنه بود. در گذشته، مأموریت اجرای عقد قرض‌الحسنه توسط محافل خانوادگی، برخی از بنگاه‌ها، کانون‌های مساجد و همچنین نهادهایی که به‌نحوی مسئولیت‌های اجتماعی را بر عهده داشتند، انجام می‌شد. قرض‌الحسنه پس از انقلاب اسلامی نمود بیشتری پیدا کرد و مردم احساس کردند که بانکداری اسلامی یعنی همین بانک قرض‌الحسنه.

اکنون نیز همین نگرش وجود دارد و مردم از همین منظر به بانک مهر ایران می‌نگرند. بخش اعظمی از این نگرش صحیح است؛ علاوه بر اینکه بانک مهر ایران می‌تواند بخش زیادی از همان مسئولیت‌ها و رسالت‌های بانک‌های تجاری را نیز بر عهده گیرد. یعنی با وجود یک عقد می‌توان تنوع مسئولیت و مأموریت را برای یک بانک ایجاد کرد.

به‌تدریج که خدمات بانک مهر ایران و تنوع آن بیشتر شد، استقبال عمومی نیز از آن افزایش یافت. هرچند بانک قرض‌الحسنه دیگری در کشور وجود دارد که به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کند، اما بانک دیگری از بخش دولتی نداریم که در این حوزه فعالیت کند. بانک مهر ایران اکنون رسالت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه را بر دوش دارد. به نظر می‌رسد تا کنون نیز موفق عمل کرده و توانسته رضایت مردم را جلب کند، زیرا به خواسته‌های آن‌ها پاسخ داده است.

امروزه شاید کمتر جایی را در کشور داشته باشیم که ساکنان آن از هر قوم، سلیقه و با هر نوع فعالیت اقتصادی، از برکات وجود این بانک بهره‌مند نشده باشند. خوشبختانه بانک مهر ایران امروز می‌تواند به‌طور قاطع ادعا کند که رسالت خویش را به‌درستی ایفا کرده است. نکته دیگر این است که مردم قرض‌الحسنه را بیشتر با صندوق می‌شناسند، اما بانک مهر ایران خود را به‌عنوان یک بانک فعال در این حوزه مطرح کرده است.

فعالیت بر مبنای عقد قرض‌الحسنه بخشی از مسئولیت‌ بانک‌های تجاری بود، اما با تصمیم دولت وقت در یک بانک متمرکز شد. قرار هم بود که تمام قراردادهای مبتنی بر عقد قرض‌الحسنه از طریق بانک مهر ایران انجام شود، اما متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است. شاید علتش این باشد که بانک‌ها هنوز هزینه‌های بالایی داشته و به منابع ارزان‌قیمت نیاز دارند. بخشی از هزینه‌های خود را نیز با دریافت منابع با نرخ صفر درصد پوشش می‌دهند.

با این همه، بانک مهر ایران موفق شده آینده امیدوارکننده‌ای را در اذهان عمومی ایجاد کند و نویدی نیز برای دست‌اندرکاران و مدیران ارشد کشور شده است. امروز شاهدیم هم نهادهای حاکمیتی از ظرفیت این بانک استفاده می‌کنند و هم دولت تکالیفی را مشخصاً متوجه این بانک کرده و همچنین در چارچوب تفاهم‌نامه‌هایی که با سازمان‌های مختلف منعقد می‌شود، این رسالت تکمیل‌تر می‌شود.

می‌توان گفت اعطای تسهیلات با نرخ کارمزد حداکثر چهار درصد اصلی‌ترین خدمتی است که بانک مهر ایران ارائه می‌کند. به‌نظر هم می‌رسد طیف خاصی از مشتریان برای این تسهیلات تعریف شده‌اند. مخاطبان اصلی این تسهیلات چه کسانی هستند و دریافت این تسهیلات چه اثری می‌تواند بر زندگی آن‌ها داشته باشد؟

البته همان کارمزد هم بابت هزینه‌های جاری بانک و خدمتی که ارائه می‌دهد، از مشتریان دریافت می‌شود. با این حال، نگرش بانک مهر ایران به کارمزد نیز به‌عنوان درآمد نیست، زیرا اساساً این بانک در پی تحصیل درآمد نیست. به همین علت بانک مهر ایران دارد به مرحله‌ای از بلوغ می‌رسد که شاید کارمزد را به‌طور کلی حذف کند. پیشنهادی را مطرح کرده‌ایم که هر سال یک درصد از نرخ کارمزد بکاهیم تا طی چهار سال به نرخ صفر درصد برسد. در پی این هستیم به‌قدری تنوع محصول ایجاد کنیم تا با ارائه خدمات نوین، هزینه‌های بانک نیز پوشش داده شود. اجماع مدیریت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بر این است که در آینده با نرخ صفر درصد تسهیلات را ارائه کنیم.

جذب منابع توسط بانک مهر ایران در سال ۱۳۹۸، برای سومین سال پیاپی رقمی قابل توجه و با فاصله زیادی از رشد نقدینگی بود. همچنین نسبت تسهیلات غیرجاری بانک نیز به زیر یک درصد کاهش یافت. این دو مورد و سایر شاخص‌های عملکردی بانک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حرکت بانک در طول سه سال گذشته با جهش همراه بوده و بر بخش تولید نیز اثرگذار بوده است. در حوزه محرومیت‌زدایی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و همکاری با نهادهای حاکمیتی که به‌نحوی در حوزه اشتغال خرد وارد شده‌اند، صورت گرفته و بخش زیادی از پشتیبانی تسهیلات از سوی بانک مهر ایران انجام شده است.

در حوزه تجهیز منابع، رشد بیش از ۷۵ درصدی را تجربه کردیم. روند رشد منابع در این بانک سه سال متوالی است که ادامه دارد. حتی در شرایط سختی که تلاطم‌هایی در بازار ارز ایجاد شد و تقاضاهای زیادی در این بازار شکل گرفت، مسئولیتی جدی در حوزه کنترل نقدینگی بر عهده سیستم بانکی بود که بانک مهر ایران موفق شد وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد. در همان شرایط بانک مهر ایران موفق شد به رشدی بیش از ۵۵ درصد در حوزه منابع دست یابد. این در حالی است که همه نگران خروج منابع از بانک‌ها بودند.

در گزارشی که به ریاست مجلس ارائه شد، ایشان بسیار تعجب کرد که چگونه بانک مهر ایران موفق شده نسبت مطالبات غیرجاری خود را زیر یک درصد نگاه دارد. می‌دانیم که کاهش مطالبات غیرجاری باعث پایین آمدن هزینه‌های بانک نیز می‌شود.

سه سال متوالی بانک رتبه نخست کشور را در جذب منابع قرض الحسنه به دست آورد. هم در حوزه بانکداری شرعی یا بدون ربا و هم در مورد خدمات ارائه شده در حوزه اشتغال، در بررسی‌های انجام شده از سوی نشریه بنکر جایگاهی فرامنطقه‌ای پیدا کردیم و به رتبه سوم جهان دست یافتیم که دستاورد قابل توجهی بود. شاید کسانی که صرفاً از منظر کارشناسی به مسائل می‌نگریستند، پیش از این نمی‌پذیرفتند که یک بانک در چنین سطحی بتواند از پس مسئولیت‌های اجتماعی برآید و به نیازهای جامعه هدف خود نیز پاسخ دهد. بانک مهر ایران بر اساس ریل‌گذاری صحیحی که صورت گرفته، به بسیاری از اهداف و مقاصد خود دست یافته، تا جایی که مورد تحسین مدیران ارشد کشور قرار گرفته و یک نشریه بین‌المللی نیز آن را سومین بانک برتر جهان در حوزه قرض‌الحسنه معرفی می‌کند.

وزیر اقتصاد در پی هوشمندسازی اقتصاد است و این موضوع را به‌عنوان یکی از سیاست‌های راهبری وزارت اقتصاد دنبال می‌کند. هنگامی که در سالروز تأسیس بانک مهر ایران گزارش عملکرد بانک به اطلاع ایشان رسید، احساس کرد که این بانک در این حوزه پیشرو است و موضوعات هوشمندسازی اقتصاد را اجرایی می‌کند. همان‌جا مأموریت داد که بانک مهر ایران به‌عنوان یک بانک نمونه این هدف را پیگیری کند. خوشبختانه امروز در بانک مهر ایران نیز همه در فکر این هستند که بانک را به سمت دیجیتالی شدن پیش ببرند. بانک مهر ایران حتی پیش از اینکه کرونا رخ دهد، فعالیت غیرحضوری، مجازی، حذف کاغذ و… را اجرایی کرده بود. در نتیجه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آمادگی بیشتری نسبت به بانک‌های دیگر دارد تا در این مسیر پیش برود.

اکنون کشور با شیوع بیماری کرونا دست به گریبان است و مشخص نیست تبعات اقتصادی آن که آغاز شده تا چه زمانی ادامه داشته باشد. آیا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای کاهش این تبعات اقتصادی به سهم خود برنامه‌ای دارد؟

قطعاً برنامه داریم؛ همچونان که سیاست‌های راهبردی دولت نیز مبتنی بر کنترل وضعیت موجود و همزمان خدمت‌رسانی است، این رویه در بانک نیز در حال اجراست. کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در روزهای سخت کاری نیز در محل کار خود حاضر بودند و به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند و اکنون نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال انجام وظیفه هستند.

در عین حال بسیاری بابت چالشی که ممکن بود در بخش نقدینگی ایجاد شود، نگران بودند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با همراهی بانک مرکزی بخشی از اقدامات و تلاش‌های خود را با دریافت خط اعتباری پوشش داده، ولی با همت همکاران در حال عبور از این مرحله‌ است. بر اساس همان نگرش راهبردی و استقلال مدیریتی، در پی برداشتن گام‌های مؤثر در مسیری است که منتج به دست‌یابی به اهداف سال ۱۳۹۹ می‌شود.

برنامه عملیاتی برای رسیدن به اهداف تعریف شده و تمام همکاران بر این اساس در رابطه با شاخص‌های عملکردی فعالیت می‌کنند و با چالش‌های مختلف مواجه می‌شوند. هوشمندسازی به‌طور جدی در حال پیگیری است و همه اهتمام دارند که در تحقق آن هدف‌گذاری، گام‌های لازم را بردارند. امسال نیز بر خلاف آنچه که کرونا به‌عنوان یک دغدغه به ما منتقل کرده، با این آمادگی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران دارد، می‌تواند این چالش را نیز پشت سر بگذارد.

با توجه به رشد نقدینگی و تحولاتی که در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، امسال نیز بانک مهر ایران می‌تواند رتبه نخست بانک‌های کشور را به دست آورد. مردم نیز با استقبالی که تا کنون از خود نشان داده‌اند، در سال جاری نیز ما را همراهی می‌کنند.

از بازدیدهای استانی خود خاطره جالبی دارید که بخواهید آن را برای دیگران بازگو کنید؟

در یکی از سفرهای استانی مادر خانواده‌ای را دیدم که برای رفع مشکل درمانی خود، نیاز به دریافت تسهیلات داشت. با این حال، بر اساس چارچوب‌ها و روال عادی بانک برای این فرد مقدور نبود که از تسهیلات استفاده کند. هنگامی که حس کرد مدیران بالادستی برای بازرسی به شعبه آمده‌اند، با صدای رسا و در عین حال نیازمند، خواسته خود را مطرح کرد. نوع طرح مسئله از سوی این شخص، ما را مصمم کرد که از مسیر خود باز گردیم و به خواسته‌اش پاسخ مثبت دهیم. حضور ما شاید یک اتفاق و تنها نمونه‌ای را منعکس کند، اما این پیام را می‌دهد که رابطه بانک با مردم تا چه میزان اثربخش است.

اگر نکته خاصی مد نظرتان است که در پرسش‌ها به آن اشاره‌ای نشد، بفرمایید.

تمام خدماتی که از سوی بانک مهر ایران ارائه شده، مدیون و مرهون همت بلند همکاران است. به همه همکاران خوبم در ستاد و صف خدا قوت می‌گویم. امروز اگر بانک مهر ایران به این نقطه رسیده، علاوه بر آنکه یک تدبیر و نگرش راهبردی وجود داشته، تلاش‌های بی‌شائبه کارکنان بانک خصوصاً در ادارت صف در این توفیق مؤثر بوده است. همچنین اعتماد مردم بود که باعث عزت بانک شد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برتری خود را مدیون مردم است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.