×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
یک هفته با بورس کالا

برنج طارم بورسی شد

به گزارش کیوسک خبر به نقل از «کالاخبر»؛ معاملات گواهی سپرده برنج طارم مازندران در حالی از شنبه گذشته ۱۴ فروردین در بورس کالای ایران آغاز شد که در نخستین روز، هزار گواهی سپرده معادل یک تن برنج طارم و با قیمت پایانی هر کیلوگرم ۲۵۵ هزار و ۵۶۰ ریال مورد معامله قرار گرفت و در ادامه روزهای هفته نیز معامله گران استقبال مناسبی از این معاملات داشتند.

پوشش ریسک ساخت مسکن به وسیله ابزارهای مالی

نمایندگان در نشست علنی روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن، با ماده (۱۴) و تبصره‌ آن با ۱۷۱ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در ماده ۱۴ آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به منظور پوشش ریسک ساخت مسکن، امکان پیش خرید و سایر ابزارهای پوشش ریسک خرید مصالح ساختمانی (صرفا فولاد و سیمان) را در بورس کالا فراهم نماید.

معاملات آتی طلا با شیوه ای جدید می آید

مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته گفت: در برهه‌ای از زمان که شرایط بازار سکه با التهاب مواجه بود، درخواستی از سوی فعالان این حوزه مطرح شد که به جای فعالیت بر روی سکه، روی دارایی‌های دیگر فعالیت شود و لذا ما وارد بازار زعفران، سایر محصولات کشاورزی و سپس نقره شدیم.

حامد سلطانی نژاد افزود: برنامه بورس کالا در حوزه طلا نیز پابرجاست البته نه بر روی سکه بلکه برنامه ما راه اندازی بازار فیوچرز بر روی اوراق مبتنی بر طلاست چراکه برخی فعالان بازار طلا نیازمند آن هستند که پوشش ریسک طلا را هم داشته باشند. از این رو این اتفاق بر روی واحدهای صندوق های سرمایه گذاری طلا رخ خواهد داد و به این ترتیب اوراق آتی طلا با شیوه ای جدید مجددا راه اندازی خواهد شد.

خرید مسکن با سرمایه‌ های خرد

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ با راه اندازی ابزارهای مالی حوزه مسکن، امکان مشارکت عموم مردم در بازار مسکن با سرمایه‌های خرد در بورس کالا فراهم می‌شود.

کل زنجیره فولاد در بورس کالا

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: یکی از چالش های بازار کالای کشور در سال های گذشته این بوده که تنها روی یکسری از کالاها برای عرضه و معامله در بورس کالا برنامه ریزی و تمرکز شده است، در حالیکه اصل شفافیت و رقابت در بورس کالا حاکم بوده و باید عمده محصولات مهم و کالاهای اولیه از جمله زنجیره تولید فولاد راهی بورس کالا شود تا همه این بخش ها از ظرفیت بورس برای رشد تولید و فروش استفاده کنند.

جابه جایی رکوردهای تاریخی بورس کالا

بررسی معاملات بورس کالای ایران در سال ۱۳۹۹ بیانگر ثبت ارقام جدید در تاریخ معاملات این بورس از سال ۸۶ تاکنون است به طوریکه رقم ۳۵۰ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان در مقابل ارزش کل معاملات این بورس، بیش از هر عددی خودنمایی می کند و نشان دهنده رشد ۱۰۸ درصدی این متغیر به نسبت سال ۹۸ است.

مرور معاملات سال ۹۹ بورس کالا نشان می دهد که جدای از ثبت رکوردهای جدید در حجم و ارزش معاملات به تفکیک محصولات مختلف، ۸ رکورد اصلی در بازار فیزیکی به ثبت رسیده است؛ طی سال گذشته رکورد تاریخی حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی، حجم و ارزش معاملات محصولات صنعتی، حجم و ارزش معاملات پتروشیمی و حجم و ارزش معاملات فرآورده های نفتی همگی شکسته شد. همچنین علاوه بر رشد بسیاری از متغیرها، رکورد تاریخی ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی و ارزش معاملات صندوق های سرمایه گذاری کالایی در سال گذشته نیز جابه جا شد.

باز شدن گره بازار خودرو با مکانیسم بورس کالا

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه “میزان تقاضای بازار خودرو متناسب با نیاز واقعی بازار نیست” گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا به سمت تناسب میان عرضه و تقاضای واقعی بازار خودرو با حل مشکل اختلاف قیمتی محصولات حرکت می کنیم که این اتفاق به سود تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.