×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کشاورزان مزارع سبز گندم را به دامداران فروختند/کاهش تولیدقطعی است

محمدشفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ خسارت چشمگیری به تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم وارد کرده است، گفت: در اکثر استان‌های گندم خیز از جمله خوزستان، فارس و گلستان با کاهش جدی بارندگی مواجه بودیم ضمن اینکه بارش‌ها با پراکنش مناسبی نیز همراه نبوده است.
بعضی از کشاورزان مزارع سبز گندم را به دامداران فروخته اند و آنها نیز این محصول را می‌چینند و خشک می‌کنند و به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌دهند
کشاورزان، مزارع گندم را سبز فروختند!
وی با بیان اینکه این مساله موجب کاهش تولید گندم آبی و دیم در کشور شده است، افزود: اتفاق بدتری که در برخی از استان‌ها افتاده این است که بعضی از کشاورزان مزارع سبز گندم را به دامداران فروخته اند و آنها نیز این محصول را می‌چینند و خشک می‌کنند و به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌دهند.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دلیل این مساله در وهله اول به عدم تناسب قیمت گندم نسبت به جو و سایر نهاده‌های دامی بازمی گردد و دلیل دیگر آن پایین بودن عملکرد مزارع گندم به دلیل کاهش بارندگی و شرایط اقلیمی است که باعث شده کشاورزان مزارع را سبز واگذار کنند تا نخواهند هزینه برداشت برای محصول بپردازند.
هم اکنون قیمت این محصول در کشورهای همسایه بسیار بالا و در کشوری مانند عراق بالای ۱۰ هزار تومان است که این مساله هم باعث می‌شود کسانی که راهش را می‌دانند، اقدام به قاچاق این کالا کنند
ملک زاده با اشاره به قیمت پایین خرید تضمینی گندم گفت: هم اکنون قیمت این محصول در کشورهای همسایه بسیار بالا و در کشوری مانند عراق بالای ۱۰ هزار تومان است که این مساله هم باعث می‌شود کسانی که راهش را می‌دانند، اقدام به قاچاق این کالا کنند.
دولت بیشتر از ۵ میلیون تن گندم، نمی‌تواند بخرد / ‬گندم سبزشده را شخم زدند و صیفی کاشتند
وی تصریح کرد: مجموع این شرایط باعث می‌شود دولت در پایان سال زراعی جاری احتمالاً نمی‌تواند بیشتر از ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند و با احتساب ذخایر استراتژیک ناچار به واردات حدود ۸ میلیون گندم خواهد بود.
دولت در پایان سال زراعی جاری احتمالاً نمی‌تواند بیشتر از ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند و با احتساب ذخایر استراتژیک ناچار به واردات حدود ۸ میلیون گندم خواهد بود
ملک زاده با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم نیز نسبت به سال زراعی گذشته کاهش یافته است، افزود: اکثر گندم کاران ما با توجه به اصلاح قانون خرید تضمینی و تشکیل شورای ۹ نفره و افزایش امید به اصلاح نرخ (افزایش) نرخ خرید تضمینی، اقدام به کشت گندم کردند و امیدوار بودند که قیمت گندم به مرز واقعی خود برسد اما به دلیل عدم افزایش قیمت، خیلی از کشاورزان ناراضی هستند و در برخی مناطق کشور حتی مزارعی را که گندم سبز شده بود، شخم زدند و محصول دیگری از جمله سبزی و صیفی کشت کردند.
به دلیل عدم افزایش قیمت خرید تضمینی، خیلی از کشاورزان ناراضی هستند و در برخی مناطق کشور حتی مزارعی را که گندم سبز شده بود، شخم زدند و محصول دیگری از جمله سبزی و صیفی کشت کردند
وی با انتقاد از سیاست‌های دولت در حمایت از بخش کشاورزی، گفت: متأسفانه برخی مسئولان یا به کشاورزی اهمیت نمی‌دهند یا تشخیص نمی‌دهند که تعیین قیمت ۴ هزار تومان برای محصولی مانند گندم در شرایط فعلی با توجه به هزینه‌های سرسام آور تولید اقدام درستی نیست و موجب نارضایتی کشاورزان، ناپایداری تولید و عدم دستیابی به خودکفایی می‌شود؛ این در حالی است که مسئولان شعار حمایت از تولید، مقابله با تحریم‌ها، جهش تولید، رشد اقتصادی بخش کشاورزی و ارزآوری از طریق این بخش را هم سر می‌دهند.
ملک زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا قرار نیست قیمت خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک اصلاح شود؟، تصریح کرد: هم به عنوان نظام صنفی کشاورزی و هم بعنوان عضو شورای قیمت گذاری در این زمینه با وزیر جهاد کشاورزی مکاتباتی داشته و از وی خواسته ایم که هر چه سریع‌تر شورا تشکیل شود و اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در دستور کار قرار بگیرد اما تاکنون این وزارت خانه پاسخی به ما نداده و منتظر واکنش آنها هستیم.
کشاورزان باور نمی‌کنند قیمت گندم ۴ هزار تومان باقی مانده است!
وی قیمت پیشنهادی تشکل‌ها برای خرید گندم را حدود ۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید در شرایط فعلی ۵,۸۴۲ تومان و این نرخ پیشنهادی ما با در نظر گرفتن حداقل سود برای کشاورزان است.
ملک زاده اضافه کرد: هم اکنون برداشت گندم در مناطقی از استان‌های سیستان و بلوچستان، استان فارس و خوزستان آغاز شده و کشاورزان همچنان سردرگم هستند که بالاخره قیمت گندم چقدر است و هیچکس باور نمی‌کند نرخ این محصول همچنان ۴ هزار تومان باقی مانده باشد. انتظار می‌رود که مسئولان ارشد نظام و مجلس شورای اسلامی به این مساله ورود کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.