×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کاهش ۱۰ درصدی ورودی مخازن آبی

به گزارش کیوسک خبر به نق از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از چالش های اصلی کشور، که هر سال مورد توجه کارشناسان قرار می گیرد، شیوه تخصیص بهینه آب است. در حال حاضر این دید وجود دارد که میزان ذخایر آبی کشور در شرایط آرمانی قرار گرفته است. اما عدم بهره برداری مناسب و مصرف قابل توجه باعث شده که همچنان نگرانی در خصوص تامین منابع مالی وجود داشته باشد. یکی از شاخص هایی که می تواند شرایط ذخایر آبی کشور را نمایان کند، آمار ذخایر آبی در سدهای کشور است.

بر اساس آمار بهره‌برداری از سدهای مخزنی کشور تا بهمن‌ماه سال جاری مجموع ظرفیت مخازن سدها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نشان دهنده ۵۳ درصد پرشدگی مخازن است. بر این اساس، به تبع روند طبیعی بارش‌ها، حجم ورودی آب از ابتدای سال آبی ۰۰-۹۹ تاکنون برابر با ۱۰ میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل از آن (۱۱ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب)، بیانگر کاهش ۱۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کشور است. البته نکته قابل توجه این است که وضعیت بارش ها در سال گذشته، شرایط بهتری را تجربه کرده است، در روزهای پایانی سال این امید وجود دارد که بارش های طبیعی افزایش یابد و بتوان شرایطی نظیر سال قبل را تجربه کرد.

بر اساس این آمار به تبع میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش مواجه بوده و تا این مدت ۱۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل، از کاهش ۱۷ درصدی برخوردار بوده است. بر اساس گزارش آخرین وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی تا ۱۸ بهمن‌ماه سال‌جاری، آب موجود در مخازن پنج‌گانه سدهای استان تهران ۵۶۳ میلیون مترمکعب است که نشان دهنده ۳۰ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته نیز دارای ۹ درصد کاهش است. همچنین سد یامچی در استان اردبیل نیز با ۲۱ میلیون مترمکعب آب موجود در مخزن که میزان ۲۶ درصد پرشدگی را نشان می‌دهد، دارای ۳ درصد کاهش آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. وضعیت دیگر سدهای مهم کشور نیز گویای این است که در سد زاینده رود اصفهان شاهد ۳۹ درصد کاهش حجم مخزن، در سد گلپایگان که جز سدهای حوزه قمرود است شاهد ۶۳ درصد کاهش حجم مخزن، در سد استقلال و شمیل و نیان در استان هرمزگان به ترتیب شاهد ۲۶ و ۶۹ درصد کاهش موجودی مخزن نسبت به سال گذشته هستم البته مابقی سد های مهم کشور نیز با درصدهای کمتری با کاهش و افزایش جزیی روبرو هستند و تنها سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر ۴۲ درصد با افزایش حجم مخزن روبرو است. در ایران بیش از ۸۵ درصد ذخایر آبی به کشاورزی پرداخته می شود، که به دلیل حجم بالای کشاورزی سنتی در کشور، بخش قابل توجهی از این آب هدر می رود، در نتیجه لازم است که برای جلوگیری از هدر رفت آب علاوه بر آموزش مصرف بخش خانوارها، تکنولوژی صحیح مصرف آب مورد بهره گیری قرار گیرد.

بانک مسکن طی چند سال گذشته تا کنون، با برگزاری کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» سعی کرده اهمیت مصرف بهینه آب شرب به عنوان یکی از منابع طبیعی در معرض خطر کمبود را به شهروندان ایرانی معرفی کند تا از این طریق، زیست شهری به شکل سازگار با ظرفیت‌های موجود شهرها پیش‌ رود.
بانک‌ مسکن خود را مسوول می‌داند‌ در زمینه‌های مرتبط با کیفیت زندگی و توسعه مطلوب شهرها، اقدامات اجتماعی لازم را انجام دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.