×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کاربرد بینش‌های اقتصاد رفتاری در صنعت بیمه

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، گزارش پژوهشی “کاربرد بینش‌های اقتصاد رفتاری در صنعت بیمه” با هدف شناسایی ناسازگاری‌های رفتار مصرف‌کننده با اصول انتخاب عقلانی و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در صنعت بیمه به کمک بینش‌های اقتصاد رفتاری نگاشته شده است.
صنعت بیمه به‌منظور افزایش ضریب نفوذ خود باید روی تغییر رفتار مصرف‌کننده و افزایش تقاضا سرمایه‌گذاری کند. انتخاب بیمه‌نامه مناسب، یک تصمیم پیچیده‌ در فضای ریسک و نااطمینانی است که با بررسی بده-بستان میان منافع قطعی کوتاه‌مدت و منافع انتظاری بلند‌مدت گرفته می‌شود. براساس یافته‌های این پژوهش، در شرایط نااطمینانی و هنگامیکه تضاد منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد، ناسازگاری‌های رفتاری (انتخاب‌های مغایر با اصول انتخاب عقلانی) بیشتر رخ می‌دهند. پیچیدگی تصمیم‌گیری در فضای نااطمینانی واقعی، باعث اقبال به استفاده از قواعد مکاشفه‌ای و میانبرهای ذهنی می‌شود. با توجه به ناشناخته بودن اثر همزمان سوگیری‌های رفتاری و قواعد مکاشفه‌ای در تصمیمات مربوط به بیمه، لازم است که با استفاده از آزمایش‌های میدانی و آزمایشگاهی اثر سوگیری‌های رفتاری بر رفتار افراد در انتخاب بیمه بهتر شناخته شوند.
بنابراین شاید بتوان به کمک بینش‌های اقتصاد رفتاری به شناسایی ناسازگار‌ی‌های رفتار مصرف‌کننده با اصول انتخاب عقلانی و تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در صنعت بیمه پرداخت. در این گزارش ضمن توضیح مفاهیم بنیادین اقتصاد رفتاری شامل واژگونی ترجیحات، ترجیحات حال‌نگر و به صورت کلی نگرش نسبت به ریسک و نااطمینانی، تبیین می‌شود که چگونه توجه به این مفاهیم در طراحی بیمه‌نامه‌ها می‌تواند بر رفتار مصرف‌کنندگان اثرگذار باشد. مدل‌های بسیاری به‌منظور استفاده از بینش‌های اقتصاد رفتاری برای متخصصان طراحی شده است. یکی از مدل‌های رایج که در این گزارش معرفی شده است مدل EAST است که بر مبنای چهار اصل آسانی، جذابیت، اجتماعی و زمانمند بودن بنا شده و بهره‌گیری از آن هنگام طراحی بیمه‌نامه‌ها می‌تواند باعث تغییر رفتار مصرف‌کنندگان و افزایش تقاضا در صنعت بیمه شود.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1263/ مراجعه فرمایند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.