×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به سالروز عملیات ثامن‌الائمه گفت: از پایان شهریور ۶۰ که سال دوم جنگ آغاز شد و ما وارد مهر ماه شدیم، رویدادها به گونه‌ای رقم خورد که یک نشاط بزرگی را برای ما ایجاد کرد و غم و اندوه را برطرف کرد و قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان داد.

رئیس‌جمهور یادآور شد : حضرت امام فرموده بود حصر آبادان باید شکسته شد، ۵ مهرماه ارتش و سپاه این حصر را شکستند و لشکر خراسان به لشکر پیروز خراسان معروف شد. 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیماری کرونا عنوان کرد: امروز پایان  ماه هفتم  است که بیماری کرونا وارد کشور شده و ماه هشتم آغاز شده است، می‌خواهم خسته نباشید بگویم خدمت کادر درمان و مدافعان سلامت، عزیزانی که فداکاری و ایثار کردند و به مردم عزیزمان تبریک بگویم  برای همکاری و هماهنگی که در عزاداری ایام محرم و بازگشایی‌ها رعایت کردند. 

روحانی گفت: آمارهای ناراحت‌کننده و متاثرکننده‌ای وجود دارد،ما از مردم عزیز می‌خواهیم که همکاری کنند.

وی با بیان این که کرونا یک بیماری خطرناک و همه‌گیری غافلگیر کننده بود، عنوان کرد: این بیماری  در دی ماه در چین شروع شد و در دنیا کمتر فکر می‌کردند عالم‌گیر شود همه اخبارهایی که در دنیا بیان می‌شد درباره وهان بود، اما همین که از مرزها عبور کرد، اروپایی‌ها شروع کردند به انتقاد که چرا کشورهای درگیر چیزی را رعایت نمی‌کنند؛ چرا ایران کاری انجام نمی‌دهد تازه گرم انتقاد شده بودند که بیماری وارد کشورشان شد، فرش زیر پای‌شان را هم برد و نقدها خاموش شد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: تصوری که جامعه علمی و پزشکی ما در سطح جهان نسبت به این بیماری داشت مداوم تغییر کرد، برخی تثبیت و برخی رد شد. تصور این بود که بیماری آمده است، مدتی هست و تمام می‌شود اما معلوم شد این بیماری از بیماری‌هایی که جزو اجداد این بیماری است خطرناک‌تر است.

وی افزود: مردم ما منتظر بودند فرودین شود و از این بیماری خلاص شویم اما مشاهده کردیم در گرم‌ترین نقطه کشور ما این بیماری اوج گرفت.

روحانی گفت: مدتی هم گذشت گفتند داروهایی کشف شده است و این داروها این بیماری را درمان می‌کند؛ اما  باید بگوییم تا امروز یک درمان قطعی برای کرونا کشف نشده است. 

روحانی اظهار کرد: یکسری امور تثبیت شد، یعنی فهمیدیم که ما به فرد مبتلا باید زودتر رسیدگی کنیم و فرد مبتلا نیز زودتر باید خطر را احساس کند؛ خود مردم از آغاز به بیماری اهمیت دهند که ما نیز بتوانیم برخی از افراد را به صورت سرپایی معالجه کنیم.

وی افزود: وقتی ما می‌بینیم روند بیماری با فوت فاصله گرفته است و بیماری افزایش یافته و فوت ثابت مانده است نشان می‌‎دهد که به موقع رسیدگی شده است؛ اعلام زودتر و درمان سریع‌تر و قرنطینه سریعتر یعنی بهداشت اساس این بیماری است و درمان مرحله دوم است و در این زمینه اقدامات خوبی تا امروز انجام شده است.

رئیس جمهور بیان کرد: ما در سه مسأله باید اقدام فعال‌تری را انجام دهیم؛ اول مسأله رعایت مردم است، عدم رعایت کافی مردم ما را دچار مشکل خواهد کرد؛ همچنین مطمئن شدن سریع مردم نیز مهم است، ما این را در اروپا دیدیم که این بیماری در کشورهای معروف اروپایی کنترل و یا حتی مهار شد به محض اینکه پس سه هفته پروازها و فعالیت‌ها بازگشایی شد، مجدداً بیماری اوج گرفت بنابراین عدم رعایت کافی یکی از مشکلات اصلی ما در این بیماری است.

وی اضافه کرد: مساله دوم کاهش نظارت است، اگر نظارت کافی وجود نداشته باشد، مشکلات بیشتر و چندین برابر خواهد شد، امروز در گزارش‌ها مشاهده کردیم که وزارت بهداشت و درمان به خوبی در حال نظارت است و در این نظارت بیش از ۲۲۰۰ مدرسه که اشکال داشته به مدت یک هفته تعطیل شده است.

روحانی گفت: اقدامات ناکافی، مشکلات ما را افزوده می‌کند به عنوان مثال یک نفر تست داده و تست او مثبت شده و به جای ۱۴ روز، یک هفته قرنطینه می‌شود و خانواده، اقوام و همسایه را گرفتار می‌کند، این موضوع موجب مشکل ما می‌‌شود و نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

وی افزود: در هفته‌های اخیر و طبق گزارشاتی که وزارت بهداشت و درمان ارائه کرده است، شرایط این بیماری بدتر شده است، یعنی در گذشته افراد مسن و افرادی که دارای بیماران زمینه‌ای بودند مبتلا می‌شدند اما امروز می‌بینیم که جوانان نیز مبتلا می‌شوند.

رئیس جمهور اظهار کرد: وزیر بهداشت و درمان در جلسه امروز اعلام کرد که ۱۴ درصد از کسانی که امروز بستری هستند، سابقه این بیماری را داشته‌اند یعنی دو مرتبه به این بیماری مبتلا شده‌اند. ۱۴ درصد رقم بسیار بالایی است و اشخاصی که به این بیماری مبتلا می‌شوند نباید گمان کنند که مجدداً به کرونا مبتلا نخواهند شد و باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: ما امروز ناچارهستیم خدمت مردم اعلام کنیم که باید مقررات را تشدید کنیم و نظارت‌ها را نیز تشدید کنیم و سازمان صدا و سیما، فضای مجازی، مدارس، علما و بزرگان ما باید فرهنگ‌سازی را توسعه دهند و به جز این راهکار دیگری نداریم.

روحانی بیان کرد: در زمینه تشدید مقررات ما روز پنجشنبه از کمیته امنیتی اجتماعی و کمیته بهداشتی درخواست کردیم که ظرف هفته جاری برنامه‌ریزی برای تهران بزرگ کنند و برنامه ویژه‌ای را آماده کنند و در مورد کسی که ماسک نمی‌زند به سادگی از آن عبور نکنیم؛ یعنی افراد باید به کسی خدمت دهند که دارای ماسک است و هرکسی که ماسک ندارد، نباید به او خدمت داده شود. همچنین خدمت‌دهندگان نیز باید ماسک داشته باشند و اگر خدمت‌دهنده پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند، با او برخورد خواهد شد.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: همچنین یک وقتی بحث خدمت گرفتن نیست اما فرد رعایت نمی‌کند، این مورد را هم باید بررسی کنند که چگونه با او برخورد کنند، البته ما وسیله و ابزار به میزانی که بتوانیم تشخیص دهیم که چه کسانی بی‌ماسک یا باماسک هستند و اینکه تشخیص دهیم آن فردی که ماسک ندارد چه کسی است و برای آن هم مجازات در نظر بگیریم، داریم. این امکان و توانایی وجود دارد و باید بررسی شود و پیشنهادها طی روزهای آینده،  روز پنجشنبه به جلسه کمیته‌ها بیاید و بعد از آن در جلسه هفته آینده ستاد بررسی شده و در صورت تصویب با یک فاصله زمانی چند روزه اجرایی شود.

وی ادامه داد: اجرای این موضوع هم در ابتدا در تهران بزرگ انجام می‌شود و اگر دیدیم موثر بود، ممکن است در دیگر شهرهای بزرگ هم انجام شود. این هم از این جهت است که امروز در دنیا همه مجبور شدند با آن‌هایی که رعایت نمی‌کنند، برخورد کنند و مجازات و تنبیه در نظر بگیرند، البته این فعلا برای ماسک است و ممکن است چیزهای دیگر هم مشمول شود.

روحانی همچنین به اعطای برخی اختیارات به ستادهای استانی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: در این جلسه تصویب کردیم که ستادهای استانی بتوانند برای استان خود به مدت یک هفته برخی موارد را محدود یا تعطیل کنند. این موارد شامل همه مراکز تجمعی مانند مصلی‌ها، سینماها، پارک، تالار و هر جای دیگری که زمینه اجتماع افراد است، می‌شود. همه این اماکن طی یک لیست در اختیار استاندارها قرار می‌گیرد و اگر صلاح دیدند محدودیت یا تعطیلی را تصویب کرده و به تهران ارسال می‌کنند، در ستاد مرکز هم پس از بررسی کمیته امنیتی و انتظامی با تایید وزیر کشور و وزیر بهداشت، اجرایی می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت و اولویت تامین تجهیزات مورد نیاز کادر درمان، بیان داشت: حمایت از کادر درمان و تامین اقلام و محصولات بهداشتی مورد نیاز آنها از مهمترین اولویت‌های دولت است، ما هرکاری که بتوانیم برای کادر درمان انجام دهیم، انجام خواهیم داد و این جزو اولویت‌های ما است. تامین دارو و نیازمندی‌های بخش بهداشت و درمان مهم است و من خودم بر این نظارت می‌کنم.

رییس دولت در بخش دیگری از سخنان خود به تحریم‌ها و فشارهای آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکایی‌ها اخیرا اعلام کردند که ده‌ها میلیارد دلار به ایران لطمه زدیم، آن‌ها با اقدامات تروریستی‌شان در این سه سال حداقل ۱۵۰ میلیارد دلار به کشور ما لطمه زدند. ما هیچ وقت چنین چنین توحشی در کاخ سفید ندیدیم اما این‌ها (مقامات دولت آمریکا) چنان آدم‌هایی هستند که با افتخار از جنایات خود یاد می‌کنند، به دشمنی با ملت ایران افتخار می‌کنند، حتی از اینکه مانع استقراض ایران در همین ایام کرونا شدند، هم خوشحال هستند.

وی افزود: مردم اگر می‌خواهند مسببان این مشکلات را نفرین کنند، آدرس مسببان کاخ سفید است، کسی به دلیل جدل‌های سیاسی و مشکلات سیاسی به مردم آدرس غلط ندهد. البته در مقابل همه این مشکلاتی که وجود دارد مردم ما خم نشدند، اما آن‌ها می‌بایست زندگی راحت‌تری می‌داشتند، اجناس و کالاها باید ارزان‌تر می‌بود و دلار هم باید یک قیمت منطقی می‌داشت.

روحانی بیان داشت: اینکه آمریکا تخلف و عهدشکنی کرده است را همه دنیا می‌گویند، شاید در گذشته ما یک حرف حق می‌زدیم و فقط چند کشور از ما حمایت می‌کردند اما اکنون دنیا از ما حمایت می‌کند، پس لعن و نفرین‌هایمان را به آدرس درست بفرستیم. منشاء تمام مشکلات مردم امروز از صهیونیسم، ارتجاع و تندروهای آمریکایی است. البته من شکی ندارم که آمریکا زانو خواهد زد و ملت ایران پیروز خواهند شد.

وی در پایان گفت: مساله بعدی که باید در این جلسه باید اشاره کنم عزارداری ماه صفر است، همانطور که پیش‌تر اعلام شد راهپیمایی و سفر اربعین نداریم، همچنین در شهرها راهپیمایی نمادین هم نداریم، مقام معظم رهبری به زیبایی اشاره کردند که در منزل‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسمات برگزار شود و امیدواریم صداوسیما و فضای مجازی بتوانند جبران کنند و عزاداری را به دل‌ها و خانه‌ها ببرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.