×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، محققان دانشگاه آکسفورد در یک همکاری کم‌سابقه با سازندگان بازی‌های رایانه‌ای، از داده‌های این شرکت‌ها برای بررسی تاثیر بازی‌های ویدئویی بر سلامت روان استفاده کردند.
نتایج این تحقیق که از سوی موسسه اینترنت آکسفورد منتشر شد، نشان داد مدت زمانی که یک فرد به بازی‌های ویدئویی اختصاص می‌دهد، تاثیر مثبت کوچک و در عین حال مهمی بر سلامت روان وی دارد. البته به گفته محققان، سطح لذتی که بازیکنان از یک بازی رایانه‌ای دریافت می‌کنند، از مدت زمان بازی کردن اهمیت بیشتری دارد.
تحقیقات درباره تاثیر مثبت بازی‌های ویدئویی در دوره‌ای منتشر می‌شود که بازار فروش این بازی‌ها در نتیجه قرنطینه و خانه‌نشینی ناشی از همه‌گیری کرونا رونق گرفته است.
اندرو پرزیبیلسکی مدیر تحقیقات موسسه اینترنت آکسفورد در این باره می‌گوید: یافته‌هایمان نشان می‌دهد بازی‌های ویدئویی الزاما برای سلامتی مضر نیستند و فاکتورهای روانشناختی دیگری درباره آنها وجود دارد که بر تندرستی افراد تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. در واقع بازی کردن رابطه مثبتی با سلامت روان افراد داشته و اعمال کنترل و محدودیت بر این فعالیت می‌تواند بازیکنان را از فواید آن محروم کند.
در این تحقیق، دو هزار و ۷۵۶ نفر از بازیکنان بازی رایانه‌ای Animal Crossing: New Horizons و ۵۲۸ نفر از بازیکنان Plants vs Zombies: Battle for Neighborville که بالای ۱۸ سال سن داشتند، یک پرسشنامه پر کردند. دانشمندان نیز برای رسیدن به یک نتیجه دقیق، در پردازش اطلاعات به دست آمده از این پرسشنامه‌ها از داده‌هایی که شرکت‌های بزرگی چون الکترونیک آرتز و نینتندو در اختیارشان قرار داده بودند استفاده کردند. از آنجایی که فعالان صنعت بازیهای رایانه‌ای تاکنون تمایلی به همکاری با دانشمندان مستقل نداشتند، در تحقیقات پیشین همیشه از داده‌های تخمینی و غیردقیق استفاده می‌شد و همین فقدان شفافیت از جانب سازندگان بازی‌ها، از موانع بزرگ دانشمندان برای درک رفتار بازی‌کنان حرفه‌ای بود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.