×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
فغانپور: شستا می‌دانست چک فدراسیون معتبر نیست!/ ویلموتس پولش را نگرفته است

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایسنا،یکی از ابهامات پرونده بدهکاری فدراسیون فوتبال به شستا، صدور چک دو میلیون یورویی بدون امضای و مهر رئیس فدراسیون فوتبال (مهدی تاج) و همینطور نگارش مبلغ ارزی روی چک‌های ریالی است، اتفاقی که چک تضمینی به شرکت شستا را از درجه اعتبار ساقط کرده و موجب ابهاماتی در عملکرد مدیران وقت این فدراسیون شده است.
صفی‌الله فغانپور، مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش اینکه چرا چک تضمینی به شستا فاقد الزامات قانونی و معتبر بانکی از جمله امضای رئیس فدراسیون بوده است، گفت: در آن موقع بحث نبود که بخواهیم این مبلغ را پرداخت کنیم. به همین علت ما به صورت علی الحساب چکی را در اختیار مسئولان این شرکت قرار دادیم که حتی می توانست سفید امضاء و مبلغی روی آن درج نشده باشد. بحث این نبود که ما شستا را دور بزنیم و همینطور شستا هم دنبال وصول این چک نبود.
مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در آن زمان در تمام نامه‌هایی که از فدراسیون فوتبال به وزیر ورزش، وزیر تعاون، معاون اول ریاست جمهوری و بانک مرکزی ارسال شده بود، نوشته شده بود که وقتی فدراسیون مطالبات خود را از فیفا دریافت کرد، این بدهی را پرداخت می‌کنیم. در مذاکرات شفاهی این بحث مطرح شد که اگر توانستیم به مرور زمان مطالبات خودمان را از فیفا می‌گیرم و این بدهی را پرداخت می‌کنیم. هرچند ما تاکنون ۱۶ میلیارد تومان بصورت ریالی پرداخت کردیم. حتی دو ماه بعد از این ماجرا، ما نخستین پرداخت خودمان را انجام دادیم.
او در واکنش به اینکه پیش از این گفته شده بود اولین پرداختی فدراسیون به شستا در اواسط تیرماه ۹۹ انجام شده اما الان شما مدعی هستید دو ماه بعد از دریافت دو میلیون دلار، اولین پرداختی انجام شده خاطرنشان کرد: دقیقا در خاطرم نیست چه زمانی اولین پرداختی انجام شد اما در هر صورت این موضوع وجود داشت که ما به محض دریافت پول، اولین قسط خودمان را بدهیم. روی حساب همین موضوع، چک به رسم امانت و تضمین در اختیار مسئولان شستا باقی ماند.
فغانپور در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون امیدوار بود مطالبات شستا را تا ۳۱ فروردین ۹۹ بازگرداند که تاریخ وصول چک تضمینی را برای این موعد نوشته بود، اظهار کرد: تصور ما این بود که گشایش جدیدی می‌شود و فیفا پول ما را پرداخت می‌کند. قصدمان این بود که به محضی که مبلغی دریافت کردیم، بدهی شستا را پس بدهیم. ما در اصل ماجرا بحثی نداریم. اصلا با مصوبه ستاد مقابله با تحریم بود که دو میلیون یورو  گشایش ایجاد شد. ما این دو میلیون یورو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کردیم. این اتفاقات در حضور دو وزیر، معاون اول رئیس جمهور و بانک مرکزی انجام شد و قرار نبود که شستا به یک باره و به صورت اتفاقی چکی را که قانونی صادر نشده بود، به مراجع قانونی ارائه کند. در این شرایط کار برای ما سخت شد.
مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال همچنین با بیان اینکه دلایلی وجود دارد که نشان میدهد با مدیران شستا برای بازپرداخت این بدهی به صورت ریالی، توافق شفاهی صورت گرفته است، گفت: نخست اینکه چک قانونی صادر نشد و مسئولان این شرکت می‌دانستند که دو میلیون یورو به صرف امضای خزانه‌دار فدراسیون دارای درجه اعتبار نیست. چک شخصی نبود که بدون امضای رئیس فدراسیون باشد. مسئولان شستا بر امور اداری اشراف دارند و می‌دانند باید بالاترین فرد یک اداره و سازمان چک‌های حقوقی را امضاء کند. دوم اینکه همان مبلغی را روی چک نوشتیم که دریافت کرده بودیم و به عنوان حسن نیت در اختیارشان گذاشتیم. سوم اینکه ما وقتی اولین واریز را انجام دادیم، آن‌ها قبول کردند که به صورت اقساطی این پول را دریافت کنند. ما به یک باره ۱۶ میلیارد تومان پرداخت نکردیم.
وی ادامه داد: آن‌ها می‌توانستند در هنگام اولین قسط اعلام کنند که ما واریزی نداشته باشیم و یا بگویند ما این مبلغ را به صورت ریالی نمی‌خواهیم و باید ارزی باشد. این چند دلیل نشان می‌دهد که بدهی فدراسیون ریالی است و باید به ریال پرداخت شود.
فغانپور در واکنش به اینکه طبیعتا مسئولان شستا دو میلیون یورو خود را به قیمت روز می‌خواهند نه به قیمت زمانی که پول را به عنوان قرض در اختیار فدراسیون گذاشتند گفت: ما می‌گوییم اصولا وقتی اولین قسط پرداخت می‌شود، مابقی اقساط هم ارزش همان روز حساب و کتاب می‌شود. دو میلیون یورو معادل ۲۵ میلیارد تومان بود و ما تا به حال ۱۶ میلیارد تومان پرداخت کردیم؛ یعنی بیش از ۵۰ درصد به حساب ایشان واریز شده است.
او درباره توقیف ساختمان باشگاه پرسپولیس و صدور اطلاعیه مزایده برای ساختمان این باشگاه که در مالکیت فدراسیون فوتبال است گفت: در حال حاضر و اینطور که سرپرست فدراسیون و سایر دوستان دیگر گفتند، از طریق وزیر محترم تعاون تا پایان سال و به روایتی تا یک سال فرصت داده شده تا این مبلغ را پرداخت کنیم. در حال حاضر همه این اتفاقات از جمله توقیف ساختمان پرسپولیس هم سر ماجرای فدراسیون فوتبال است. آن‌ها با باشگاه‌ها کاری ندارند. الان پرسپولیس در کوران مسابقه است و بهتر است به این موضوع نپردازیم.
مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه عنوان شده مارک ویلموتس هنوز قادر به انتقال دستمزد دو میلیون یورویی خود از حسابش در زراعت بانک ترکیه نشده است گفت: این مبلغ در حساب زراعت بانک ترکیه است و از طرف ویلموتس دریافت نشده است. چیزی در حدود ۱۷۵ هزار یورو برداشت کردند و بعد از آن نتوانستند بقیه این مبلغ را برداشت کنند.
او درباره علت این ماجرا گفت: با توجه به محدودیت‌های مربوط به مراودات بانکی و تحریم‌های اقتصادی نتوانستند این پول را از طرف ایرانی دریافت کنند.
فغانپور در پاسخ به این سوال که بعد از کنار رفتن منصوری و ملیح‌زاهد، وکلای سابق فدراسیون فوتبال چه کسانی پرونده مارک ویلموتس را در دادگاه داوری ورزش پیگیری می‌کنند گفت: الان با مدیریت دبیرکل فدراسیون فوتبال و با هماهنگی تیم حقوقی ریاست جمهوری و تیم حقوقی وزارت امور خارجه با وکلایی که از سوییس انتخاب کردند، موضوع پیش می‌رود.
انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.