×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
فعالیت ۶۲۶۵ گروه جهادی خواهران بسیجی در طرح شهید سلیمانی

مینا بیابانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا و مبتلا شدن تعداد زیادی از هموطنان، بسیجیان کشور به خصوص خواهران بسیجی شروع به ارائه خدمات و کمک به مردم کردند، افزود: بسیجیان با حضور در محله ها و منازل هموطنان در صدد رفع مشکلات آنان برآمدند.
وی ادامه داد: از کمک مومنانه تا حضور در کنار مدافعان سلامت، تغسیل درگذشتگان کرونا، ارائه سبدهای معیشتی، حمایت از دانش آموزان، کمک به زنان سرپرست خانوار و آموزش مهارت هایی برای ایجاد اشتغال  این زنان که شغل خود را از دست داده اند و خدمات دیگر از جمله فعالیت این بسیجیان همیشه در صحنه بوده است.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با یادآوری اینکه نخستین حضور پرشور بسیجیان در دوران کرونا، مشارکت در طرح غربالگری بود، درباره تفاوت این طرح با طرح شهید سلیمانی توضیح داد: تمرکز بسیجیان در طرح غربالگری که در تابستان و در اوج شیوع کرونا اجرا شد بر روی بیمار و درمان بود که در کنار مدافعان سلامت تلاش کردند به انحای مختلف به درمان بیماران کمک و خدمات ارائه کنند.
بیابانی افزود: اما در طرح شهید سلیمانی تمرکز بر قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس است و به نوعی تلاش ها بر این است که این ویروس را محدود و محصور کنند تابه افراد دیگر منتقل نشود.
وی درباره نتایج موفقیت آمیز طرح شهید سلیمانی خاطرنشان کرد: با وجود گذشت حدود یک ماه و نیم که از اجرای طرح، شاهد موفقیت بسیار خوب آن هستیم. بر این مبنا که متخصصان امر پزشکی و ستاد مقابله با کرونا، پیش بینی کرده بودند در فصل پاییز و ماه های ابتدایی زمستان اوج کرونا را در کشور داشته باشیم که خوشبختانه با برگزاری طرح شهید سلیمانی که از ابتدای آذر ماه و همزمان با شروع هفته بسیج آغاز شد، این اتفاق نیفتاده و شاهد روند کاهشی ابتلا هستیم.
بیابانی با تاکید بر اینکه در تیم سلامت این طرح یک پزشک، چهار پرستار و ۱۱ بهورز بسیجی حضور دارند که محله به محله به در منازل می روند، اظهار داشت: از ابتدای آذر ماه تا کنون، ۱۷ میلیون نفر از هموطنان در این طرح مورد معاینه و تست قرار گرفته و مراقبت لازم از آنان صور ت گرفته است.
وی افزود: ۶۲۶۵ گروه جهادی خواهران بسیجی در طرح محله محور شهید سلیمانی فعالیت و هموطنان را مورد مراقبت، نظارت و حمایت قرار داده اند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با تاکید بر اینکه این طرح مبتنی بر سه بخش مراقبت، نظارت و حمایت است، یادآور شد: بسیجیان در کنار تیم های پزشکی از افرادی که مبتلا هستند تست می گیرند و در صورت اطمینان از ابتلای آنان به بیماری، افرادی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند اما توانایی جسمی و مالی ندارند را تا بیمارستان همراهی می کنند.  
بیابانی افزود: افرادی هم نیاز به بستری شدن ندارند را باید به مدت ۱۴ روز در منزل قرنطینه شوند را مورد حمایت و نظارت قرار می دهند و از آنان تست ها و معاینات لازم را به عمل می آورند. همچنین اقلام لازم و مورد نیاز خانواده هایی که معیشت آنان در اثر کرونا آسیب دیده و شغل خود را از دست داده اند یا در مدت قرنطینه نتوانسته اند معاش روزانه را تامین کنند را تامین و در منزل به آنان تحویل می دهند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر نزدیک به ۵۰ هزار تست روزانه کرونا انجام می‌شود و با حمایت‌های دولت و تولید کیت‌های تشخیص سریع کرونا در کشور، قرار بر این شد که انجام تست‌های روزانه کرونا در صورت نیاز تا ۱۰۰ هزار تست روزانه افزایش پیدا کند. تست‌های تشخیص سریع کرونا در زمان حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه پاسخ تست را مشخص می‌کنند.
طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.
در این طرح بسیجیان ‌و کارشناسان حوزه بهداشت با مراجعه به افراد نیازمند و تأمین نیازهای اولیه آنها، به اجرای بهینه پروژه قرنطینه معکوس یاری می دهند.
اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت ها می تواند جان انسانهای در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد.
در این زمینه بهترین و موثرترین راه جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.  این مشارکت محله محور باید بگونه ای طراحی شود که ضمن جلب اعتماد مردم، اهداف و فعالیتها توسط گروههای مردمی نیز به تحقق برسد. در این راه اطلاعات مرتبط با پیشگیری و مقابله با مخاطرات باید به روشی مورد قبول و منطبق بر فرهنگ و توانایی مردم محله به آنان ارائه شود. موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید و یادآور می شوند: بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه (ویروس کرونا) همه گیر خواهد کرد. بر همین اساس، طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محتوای مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ و برای جلب مشارکت مردم از طریق انتخاب یک سفیر سلامت برای هر خانوار و یک رابط سلامت محله برای هر ۴۰ سفیر خانوار با محوریت بسیج امکانات محله و در جهت بهبود وضعیت اجتماعی (از جمله سلامت)، اقتصادی و فرهنگی جامعه مطرح شد تا با مشارکت مردم و نهادهای مردم محور، محلات از محرومیت خارج شود.
از: فاطمه دهقان نیری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.