×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دوست و دشمن به شکست «فشار حداکثری» اذعان دارند/آمریکا با اعتراف به شکست راه قبلی، خواستار مذاکره است/ اگر با پول ملت فیلم می‌سازید، واقعیت و پیروزی را نشان دهید، نه دروغ را

به گزارش کیوسک خبر، حسن روحانی در پایان جلسه روز جاری هیات دولت طی سخنانی با اشاره به مذاکرات روزهای اخیر در وین اتریش، گفت: ما در روزهای اخیر شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم، همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند در این روزها در وین اجتماع کردند، با ترکیب های مختلف مثلا ۴+۱ با حضور ایران و ۴+۱ با حضور آمریکا و در حال برگزاری مذاکرات هستند. فارغ از ترکیب‌ها به‌هرحال با هر نحوی که بوده یک صدای واحد امروز شنیده می‌شود و آن اینکه همه طرفین این توافق هسته‌ای به این نتیجه رسیدند که هیچ راه حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای توافق برجام وجود ندارد.

وی ادامه داد: به نظر من این یک موفقیت جدید برای جمهوری اسلامی ایران است، دولت یکی از افتخاراتش این است که در سال‌های اخیر با همه فشارها و مشکلات کشور را به گونه‌ای اداره کرد که نه فقط دوستان ما، بلکه دشمنان ما امروز اعتراف دارند که فشار حداکثری شکست خورده است.

رئیس جمهور در ادامه بیان داشت: این بالاترین عمل دولت و موفقیت دولت است که در مقابله با فشار اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و روانی به گونه‌ای ایستادگی و مقاومت کرده که در شکست راه دشمنان ما تردید وجود ندارد. البته همه می‌دانیم که این پیروزی در سایه ایستادگی، تحمل و مقاومت مردم ایران بوده است.

وی افزود: دولت حتی در این جنگ سه ساله حاضر نشد توصیه برخی دوستان را عمل کند که گفتند برای ارزاق عمومی سیستم کوپنی را برقرار کنید، ما گفتیم که نه ما نیاز به این سیستم نداریم و می‌توانیم کالا را به وقور در اختیار مردم قرار دهیم، البته قیمت‌ها نامتعادل بوده و این مورد پذیرش است اما با مشکلاتی که آمریکا می‌خواست مواجه نشدیم. امروز آن‌ها با اعتراف به اینکه راه قبلی با شکست مواجه شده، می‌گویند که آماده مذاکره هستیم، این حاصل پیروزی ملت ایران است.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: رسانه‌های ما، فضای مجازی فضای و حقیقی می‌خواهند این را بپوشانند، این پیروزی بزرگ و تاریخی متعلق به دولت دوازدهم نیست به تاریخ ملت ایران تعلق دارد. برای اولین در تاریخ آمریکا طی سه سال گذشته منزوی‌ترین دولت در سازمان ملل، شورای امنیت، مجمع عمومی و افکار عمومی جهان بود؛ در تاریخ پیدا کنید که آمریکا با یک در افتاده و در برابر آن کشور تنها مانده است. اگر تنها نمی‌ماند که می‌توانست اسنپ بک را پیش ببرد. اما نتوانست و تنها ماند حتی یاران سنتی‌اش هم آن‌ها را حمایت نکردند و رای مخالف دادند، تنها یک جزیره را با خود همراه کرد.

وی ادامه داد: خب این پیروزی بزرگ است چرا این پیروزی را نمی‌گوییم؟ پیروزی مردم با هدایت و حمایت رهبری و مقاومت مردم به دست آمد. چرا از این پیروزی، با پول ملت شکست درست می‌کنید؟ اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید، باید حقایق را به ملت بگویید نباید واقعیت‌ها را تحریف کنید. چرا واقعیت‌ها را تحریف می‌کنید؟

روحانی در ادامه به رونق تجاری ایجاد شده در سواحل مکران اشاره کرد و بیان داشت: سواحل مکران و جنوب ایران نشاطی که امروز دارد، از جاسک تا چابهار تا راه‌آهنی که از چابهار که به سمت راه آهن سراسری در حال حرکت و اتصال است، تا گازی که وارد شرق کشور شده است و جاده و بزرگراه. در تاریخ ایران کی بوده که نشاط، زنده بودن، حیات، قدرت و توسعه مکران اینگونه بوده است؟

روحانی با بیان اینکه ما در تحریم، فشار و سختی کار کردیم؛ در حال تحریم راه آهن می‌کشیم، در تشریح اقدامات دولت گفت: راه آهن از چابهار به سمت زاهدان را انجام دادیم، آب را از سمت خلیج فارس به سمت زاهدان و زابل طراحی می‌کنیم؛ آب را از دریای جنوب تا کرمان، سیرجان، یزد، اردکان و بعد اصفهان و خراسان جنوبی و مشهد منتقل کردیم؛ این کار عظیم کجا صورت گرفت؟ چرا برای سواحل مکران فیلم نمی‌سازید؟

وی افزود:‌ چرا نمی‌گویید در زمان فشار آمریکا، ما آن را شکاندیم؛ چرا آمریکا متواضع شده و سر فرود آورده است؟ اکنون آمریکا می‌گوید به هر شکل دو، سه یا شش طرفه حرف بزنیم. می‌گویند ما می‌خواهیم مسئله را حل کنیم. این لحن آمریکا در برابر ملت ایران و قدرت ملت ایران را چه چیزی توانست به وجود بیاورد؟

رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه ما امروز در تاریخ کشورمان می‌بینیم این است که شرق، غرب، شمال و جنوب آباد است، یادآور شد:۵۵۰ هزار هکتار زمین در غرب و ۴۶ هزار هکتار زمین در شرق احیا شده است، این همه کانال کشی و بدن آب به زمین‌ها بردند و اجرای آبیاری مدرن کی در تاریخ مسابقه داشته است؟ که فکر میکردیم می‌توانیم فقط در این دولت ۵۰ سد احداث کنیم؟ تا امروز ۵۲ سد اجرا شده است. شک دارید در بنزین خودکفا و صادرکننده گازوئیل هستیم؟

وی ادامه داد: در زمینه محصولات کشاورزی امروز ما با دیروز متفاوت است؛ چرا این تفاوت ها را نمی‌گویید نتیجه اینکه ما این مطالب را بگویم یا نگویم، این است که دشمن محاسبات خودش را به خوبی مثل محاسبه کرده و در مقابل مقاومت ملت سر فرود آورده و امروز آماده این است که بنشیند و راجع به برجام و بازگشت به تعهدات صحبت کند.

رئیس دولت با بیان اینکه این اقدام آمریکا در ادبیات دینی توبه است، گفت:‌ برای آمریکا برای اجرای توبه آماده است و می‌گوید می‌خواهم توبه و به برجام بازگردم؛ اینکه چقدر راست می‌گوید و در مقام اجرا به حرفش وفادار است را باید ببینیم، ما نمی‌توانیم قضاوت نهایی کنیم قضاوت ما تا امروز است. حرف ایران مورد قبول افکار جهانیان است. ما می‌گوییم به تمام تعهدات برجامی خود بر می‌گردیم در صورتی که آمریکا بازگشته باشد و ببینیم در عمل هم آن را اجرا می‌کند. این حرف ما منطقی است و غیر منطثی نیست.

وی ادامه داد: صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای را به گوش جهانیان می‌رسانیم. وقتی گفتیم پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم و متوقف است، سانتریفیوژهای جدید و مدرن را فعال می‌کنیم، اما همه اینها موقت است، اگر آنها به کل تعهدات خودشان برگردند ما نیز به تعهداتمان باز می‌گردیم و این مسئله بسیار مهمی است که مردم ما هم باید آن را ببینند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد:‌ فصل جدید و تازه‌ای از دیروز آغاز شده است، اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا صداقت لازم را از خودش نشان دهد در زمان کوتاهی می‌توانیم بازگردیم. اگر جایی مذاکره لازم باشد و با ۴+۱ مذاکره می‌کنیم، البته آمریکا بدون مذاکره هم می‌تواند تعهدات خودش را اجرا کند؛ این بهانه ایست که مطرح می‌شود؛ اما راه ما همانی است که مقام معظم رهبری تصریح کردند و همین مسیر و راه را به حول قوه الهی انجام می‌دهیم.

روحانی اظهار کرد: ۲۰ فروردین سالروز فناوری هسته‌ای است و امسال ۲۱ فروردین ماه مراسم افتتاح‌های جدید را خواهیم داشت و مردم ما مطلع خواهند شد که در عرض یک سال چه اقدامات مهمی توسط دولت صورت گرفته است. روز شنبه ده‌ها پروژه مهم به افتتاح خواهد رسید و حرف دروغی که چندین سال است عده‌ای بیان می‌کنند که دولت فناوری هسته‌ای را فروخته است و کشور هیچگونه فناوری هسته‌ای ندارد، آشکار خواهد شد.

رئیس دولت افزود: مجلس مصوبه‌ای به تصویب رساند که ما نظر خود را در خصوص آن مصوبه اعلام کردیم اما این مصوبه یک خاصیت داشت و آن این بود که موقعیت فناوری هسته‌ای ما به خوبی آشکار شد یعنی اعلام نظر دولت مبنی بر اینکه سازمان انرژی اتمی در حال طراحی و اجرایی ۲۰ درصدی است، صحت داشته است.

وی تاکید کرد: من به جرأت ادعا می‌کنم و این ادعا را رئیس سازمان انرژی اتمی تایید خواهد کرد که هیچ‌وقت در تاریخ ایران فناوری هسته‌ای ما در حد امروز نبوده است. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، جدیدترین فناوری را ما امروز به نمایش جهانیان گذاشتیم پس به مردم دروغ گفتید که با امضای برجام، قدرت هسته‌ای کشور از بین رفت؛ حالا در برابر دروغ‌تان اعتراف کنید. ما فناوری هسته‌ای داریم و این فناوری هسته‌ای از همیشه در طول تاریخ بیشتر است.

رئیس دولت دوازدهم گفت: ما برای راه‌اندازی اراک هیچ مشکلی نداریم فوردوی ما در حال فعالیت است و همه آنچه که مقصد و مقصود ما بود، در فناوری هسته‌ای اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: کاری که این دولت در فناوری هسته‌ای کرد این بود که‌ مشروعیت اجرای فناوری هسته‌ای در ایران را مورد اذعان و قبول همگان قرار داد. امروز در اینکه فناوری هسته‌ای ما مشروع و قانونی است، جای تردیدی نیست. امروز همه قبول دارند که فعالیت ایران، فعالیت صلح آمیز است. زمانی پرونده ای به نام pmd در دست داشتند و می‌گفتند ما تردید داریم صلح آمیز هست یا نیست و آیا فعالیت ایران صلح آمیز است؟ پرونده pmd بسته شد. این موفقیت بزرگ ایران در مقطع دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. این یک موفقیت بزرگ برای ایران در مقطع دولت یازدهم و دوازدهم بود و امروز همه این مشورعیت را قبول دارند و برای همه آشکار است.

روحانی اظهار کرد: ما در این دولت توانستیم تحریم تسلیحاتی را برداریم. مگر با قطع‌نامه‌های سازمان ملل تحریم تسلیحاتی بر ما تحمیل نشد؟ مگر سال گذشته تحریم تسلیحاتی برداشته نشد؟ حداقل کسانی که بر قدرت نظامی تکیه دارند،‌ بگوید که در ۲۷ مهر سال گذشته تحریم تسلیحاتی برداشته شد که این دولت باعث شد که این تحریم برداشته شود. می‌گویند آیا دولت در بخش قدرت نظامی نیز این عقیده را دارد؟ اتفاقا این دولت، دولتی است که تحریم تسلیحاتی را برداشته و پدافند هوایی را از هر زمان دیگری قدرتمندتر کرده است.

وی تأکید کرد: همه اینهایی که ما فعال کردیم، در سامانه‌های پدافندی اجرا کردیم. در عمل نیز ثابت کردیم، شما شاهد بودید که پهباد مدرن آمریکایی را با سامانه خود نابود کردیم. سامانه‌ای که به دست مهندسان داخلی ساخته شده بود. این سامانه‌ها در چه دولتی درست شد؟ توانمندی‌های نظامی که ما امروز در ابعاد مختلف داریم، چند برابر سال ۹۲ است که این موضوع نشان می‌دهد که این حرکت،‌ حرکتی درست بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: نگاه ما به بیرون نیست،‌ نگاه ما به توان داخلی، منابع انسانی داخلی و منابع زیرزمینی کشور است اما در عین حال رابطه با جهان را نیز برای توسعه و پیشرفت لازم می‌دانیم. شما بدون رابطه با جهان چگونه تولید را افزایش می‌دهید؟ تعامل با جهان از مصوباتی است که رهبر معظم انقلاب امضا کرده است و در آغاز دولت دوازدهم فرمود،‌ تعامل سازنده و گسترده با جهان باید مدنظر قرار گیرد.

وی در خصوص بهداشت جهانی نیز گفت: ما در زمینه توانمندی کشور در بخش بهداشت و درمان شرایطی مناسبی نسبت به سال‌های گذشته داریم بر همین اساس امید به زندگی امروز نسبت به اوایل انقلاب افزایش یافته است. اوایل انقلاب امید به زندگی ۶۷ سال بوده است و امروز ۷۸ سال است این موضوع نشان می‌دهد که مسیر ما در زمینه بهداشت و درمان مناسب بوده است. توانمندی و قدرت ما نسبت به آغاز دولت در سال ۹۲ دو برابر شده است؛ یعنی تخت‌های بیمارستانی ما در آغاز دولت ۹۰ هزار بوده است و امروز ۱۳۶ هزار است البته ۱۳هزار تخت معطل دکتر همتی، رئیس بانک مرکزی است یعنی اگر ایشان بتواند ارز اجناس لازم را تامین کند، تخت‌ها تا پایان دولت آماده خواهد شد.

رئیس دولت اضافه کرد: ضمناً نیمی از تخت‌های قبلی را نیز بازسازی کامل کردیم پس قدرت ما نسبت به آغاز دولت بیش از ۲ برابر شده است. طرح تحول سلامت نیز بود که مخارج مردم در زمینه درمان کاهش یافته است و همه مردم در پوشش بیمه قرار گرفتند.

روحانی ضمن اشاره به شیوع کرونا، گفت: در دوران کرونا کادر درمان کار عظیم و بزرگی انجام دادند البته این روزها شرایط سخت‌تر شده است متأسفانه این ویروس دربرابر دنیا تسلیم نشده و در حال جهش یافتن است. مراعات اصول بهداشتی باید مدنظر باشد.

وی تصریح کرد: در زمینه واکسن از وزارت بهداشت می‌خواهم که هر کاری صورت می‌گیرد با شفافیت برای مردم توضیح داده شود. هیچ موضوع مخفی ما در این زمینه نداریم. در زمینه واکسن داخلی تلاش زیادی صورت گرفته و امیدواریم تا پایان اردیبهشت و اوایل خرداد، پاستور بتواند واکسن عرضه کند و پایان خرداد ماه و اوایل تیر واکسن برکت عرضه شود. کار عظیمی در داخل کشور آغاز شده و دولت با همه توان از تولید داخلی حمایت می‌کند.

رئیس جمهور اظهار کرد: برای خرید واکسن، ما از روز اول اقدامات لازم را انجام دادیم. بهترین گزینه وزارت بهداشت که به ما توصیه کرد خریداری کنیم، کواکس بود و از روز اول درخواست کردیم و اسم ما نیز از اولین کشورهای درخواست کننده بود. اما متأسفانه با مشکل تحریم‌ها مواجه شدیم یعنی مردم بدانند اگر واکسن کواکس امروز دیر به دستشان رسیده است به دلیل تحریم بود؛ به جای اینکه ما در اسفند واکسن کواکس را دریافت کنیم امروز در اواخر فروردین مقدار کمی را دریافت کرده‌ایم. ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز خریداری کرده‌ایم که ۷۰۰ هزار دوز وارد شده است.

وی ادامه داد: ما از هند واکسن خریداری کردیم و پول را پرداخت کردیم و دادستانی آمد و از خروج واکسن جلوگیری کرد. برخی از کشورها حاضر هستند به ما واکسن بفروشند اما به دلیل تحریم، شرکت‌هایی که با آمریکا در ارتباط هستند،‌ مخالف خرید ما هستند. تحریم یک واقعیت و مشکل در زندگی مردم است.

روحانی تأکید کرد: در زمینه خرید،‌‌ توزیع و تزریق واکسن باید همه موضوعات را برای مردم توضیح دهیم و به اطلاع مردم برسانیم.

روحانی در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور می دهم که در هفته اول ماه رمضان یک نوبت اضافی بسته کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفری که این کمک را دریافت می کردند پرداخت شود. هفته آینده هم تصویب می شود که برای ماه رمضان یک کارت اعتباری تمام الکترونیک با پشتوانه سهام عدالت یا یارانه و یا سایر اوراق بهادار در اختیار مردم قرار گیرد. از این طریق کسانی که سهام یک میلیونی دارند ۱۴ میلیون و کسانی که سهام ۵۰۰ هزار تومانی دارند ۷ میلیون اعتبار دریافت خواهند کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.