×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش کیوسک خبر به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، پذیره‌نویسی واحـدهای سـرمایه‌گـذاری صندوق قابل معامله در بورس موسوم به ETF تحت عنوان «واسطه‌گری مالی یکم» به منظور واگذاری بـاقیمانـده سـهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکـایی امـین از بامداد امروز، چهارشنبه در بانک مسکن و بانک‌های منتخب دیگر و نیز کارگزاری‌های بورس آغاز شده است.
به منظور حفظ سلامت مشتریانی که قصد پذیره‌نویسی از طریق بانک مسکن را دارند، علاوه بر روش حضوری مراجعه به شعب بانک، سه روش غیرحضوری نیز تدارک دیده شده است که جزییات آن تشریح می‌شود.
متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک‌های منتخب از جمله بانک مسکن می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌های غیر حضـوری و حضوری بانک مربوطه، با ورود حـداقل اطلاعـات مـورد نیـاز، نسـبت بـه پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مزبور اقدام کنند. متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک‌های منتخب از جمله بانک مسکن می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌های غیر حضـوری و حضوری بانک مربوطه، با ورود حـداقل اطلاعـات مـورد نیـاز، نسـبت بـه پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مزبور اقدام کنند.
اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای پذیره‌نویسی هر یک از ایرانیان دارای کدملی علاقمند به شرکت در این سرمایه‌گذاری، شامل: نام، نـام خـانوادگی، شـماره ملـی، تـاریخ تولـد، نام پدر، کد پستی، شماره تلفن همراه و شماره شبای بانکی فرد پرداخت‌کننده وجه است.
داشتن حساب به ازای هر کد ملی الزامی نیست، اما شماره شبای پرداخت‌کننـده بایـد بـرای عـودت وجـوه مازاد بر واحدهای تخصیص یافته پس از اتمام پذیره‌نویسی، در اطلاعات متقاضیان درج شود. شماره شبای وارد شده باید متعلق به واریزکننده وجه باشد.
در بانک مسکن امکان پذیره‌نویسی برای تمامی هموطنان از طریق درگاه‌هـای غیـر حضـوری سه‌گانه فـراهم شـده است که نخستین درگاه پرتال بانک به آدرس etf.bank-maskan.ir است. برای این منظور کافی است علاقمندان به پیشخوان مذکور مراجعه کرده و یا از سایت bank-maskan.ir لینک «پذیره‌نویسی ETF» را انتخاب کنند.
همچنین کاربران همراه‌ بانک مسکن می‌توانند از طریق بخش «پیشخوان» و انتخاب گزینه «پـذیره نویسـی ETF» اقـدام بـه انجام پذیره‌نویسی کنند. سومین راه غیرحضوری پیش‌بینی شده رجوع به پایانه‌های کیوسک‌ بانک مسکن است. به این ترتیب پس از ورود کارت و رمز و انتخاب منوی «پذیره‌نویسی ETF»، نسبت به ورود کد ملی و تاریخ تولد شخص حقیقی که خرید سهام برای وی انجام می‌شود، اقدام خواهد شد. امکان خریـد سهام برای تمام اشخاص حقیقی دارای کد ملی بدون محدودیت سنی وجود دارد. پس از آن با انتخاب دکمه «بررسی» فرد به مرحله بعد هـدایت می‌شود. در هر یک از درگاه‌های مذکور در صورت صحت اطلاعـات وارد شـده، نـام و نـام خـانوادگی مربوطـه نمـایش داده مـی‌شـود. پس از کنترل این بخش سایر اطلاعات شامل کد پستی، تلفن همراه و شماره شـبا در بخـش بعدی وارد می‌شود. پـس از تکمیل اطلاعات، دکمه پرداخت فعال می‌شود که با انتخاب آن، مشتری به صفحه واریز وجه هدایت می‌شود و مبلغ مورد نظر جهت خرید سهام را وارد می‌کند. حـداقل سـهام قابـل خریـد ۱۰۰،۰۰۰ ریال است و واریز مبالغ تنها در صـورتی کـه ضـریبی از ۱۰۰،۰۰۰ ریـال باشـد، قابـل انجـام اسـت. سقف سرمایه‌گذاری هر ایرانی دارای کد ملی نیز ۲۰ میلیون ریال تعیین شده است. در این مرحله اطلاعات کارت بانکی از قبیل شماره کارت، رمز دوم و سایر اقلام اطلاعاتی برای انجام تراکنش وارد شده و پس از پرداخت موفق، رسید نمایش داده می‌شود که لازم است مشتری آن را نزد خود نگهداری کند. لازم به ذکر است امکان پذیره‌نویسی به صورت حضوری در سیسـتم سـپرده‌هـای متمرکـز در دسـت راه‌انـدازی است که متعاقباً پس از راه‌اندازی، مراتب به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شـد. داشتن کد بورسی برای پذیره‌نویسی الزامی نیست؛ اما متقاضـیان بـرای انجـام معاملـه ایـن واحدها که ۲ ماه بعد از تخصیص امکانپذیر می‌شود، می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصـت مناسـب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی بورس اقدام کنند.
به گزارش هیبنا، ETFهـا از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که امکان معامله سبدی از سهام یک شاخص و یـا سـبد انتخـابی از یـک شاخص را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.
بر خلاف صندوق‌های سرمایه‌گـذاری مشـترک کـه ارزش خالص دارایی هر واحد در پایان روز محاسبه و مبنای خرید و فروش قرار میگیرد، ETFهـا را مـی‌تـوان مانند سهام در طول یک روز معاملاتی، معامله کرد. ETFها از یکسو همانند صندوق‌هـای سـرمایه‌گـذاری، بـر اسـاس خالص ارزش دارایی‌ها قیمت‌گذاری شده و معادل قیمت روز معامله می‌شوند و از سوی دیگر همانند صندوق‌هـای سرمایه‌گذاری با سرمایه ثابت امکان دارد به قیمتی متفاوت از خالص ارزش دارایی‌هایشان معاملـه شـوند. بنـابراین ویژگی هر دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری را دارا هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.