×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

بر اساس مفاد توافق‌نامه، تا پایان سال ۱۴۰۰ و پیش از پیک تابستان سال ۱۴۰۱، دو واحد گازی فاز دوم و واحد بخار فاز اول به ظرفیت حدود ۵۰۰ مگاوات به نیروگاه خرم‌آباد اضافه می‌شود و استان لرستان از نظر نیاز به تأمین برق پایدار تا حدود زیادی خودکفا خواهد شد.
در این مراسم، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل گروه مپنا، صنعت برق را زیرساخت و مقدمه توسعه دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در سنوات گذشته اقدامات فوق‌العاده با ارزشی در زمینه احداث نیروگاه‌های برق صورت گرفته و امروز کشور ما با ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه در جایگاه مناسبی قرار دارد؛ البته لازم است صنایع برقی توسعه یابد که تبدیل برق به کالا یا POWER2X و برقی‌‎سازی در حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و شهری از این جمله است که در دنیای توسعه یافته دنبال می‌شود.
عباس علی‌آبادی گفت: کشور ما نیز می‌تواند این استراتژی صحیح را دنبال نماید و می‌‎توانیم کالاهایی را تولید کنیم که در حوزه رقابت‌های جهانی حضور موفق داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این مراسم، گفت:‌ بنابر اعلام رئیس بنیاد مستضعفان، تمامی درآمدهای حاصل از فروش برق واحدهای یک و دو این این نیروگاه صرف تکمیل واحدهای جدید آن خواهد شد؛ بر همین اساس مجموعه برق حرارتی نیز در تلاش است تا منابع مالی لازم را در موعد مقرر پرداخت کند.
محسن طرزطلب خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با هلدینگ برق و انرژی صبا، امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن واحدهای گازی نیروگاه خرم‌آباد وارد شبکه برق سراسری کشور شود و بخش بخار و واحد سوم گاز نیروگاه نیز با همکاری گروه مپنا در پیک سال آینده وارد مدار برق شود.
وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک با همکاری گروه مپنا و بنیاد مستضعفان برای توسعه این نیروگاه شاهد تأمین و تزریق ۵۰۰ مگاوات برق به شبکه سراسری باشیم.
رئیس بنیاد مستضعفان نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت این توافق‌نامه اظهار کرد: هشتم خرداد ماه دو واحد گازی از فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم آباد افتتاح شد که توان تولید ۳۲۴ مگاوات برق را دارد؛ این در حالی است که با اضافه شدن یک واحد گاز دیگر به این نیروگاه تا پایان سال ۱۴۰۰، توان تولیدی در این نیروگاه به حدود ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.
 پرویز فتاح گفت: با توجه به اینکه نیاز استان لرستان بیش از توان تولیدی فاز نخست نیروگاه خرم‌آباد بود، لذا تصمیم گرفته شد تا فاز دوم این نیروگاه نیز با ظرفیتی معادل ۵۰۰ مگاوات دیگر با مشارکت گروه مپنا و شرکت برق حرارتی احداث شود.
 وی ادامه داد: بر اساس این توافق‌نامه، بنیاد مستضعفان به صورت ۱۰۰ درصدی تأمین اعتبار احداث این واحدها را در نیروگاه خرم‌آباد عهده‌دار می‌شود و گروه مپنا نیز به عنوان پیمانکار در این پروژه مشارکت خواهد داشت. همچنین وزارت نیرو و شرکت برق حرارتی نیز به عنوان مالک شبکه برق و خریدار تضمینی برق تولیدی، در این پروژه حضور دارند.
 فتاح با ابراز امیدواری نسبت به تکمیل اجرای این توافق‌نامه تا پایان سال ۱۴۰۰ گفت: با تکمیل نیروگاه خرم‌آباد، استان لرستان نه تنها برق مصرفی مورد نیاز خود را تأمین خواهد کرد، بلکه می‌تواند در زمان اوج مصرف نیز، بخشی از برق مورد نیاز کشور را تأمین کند.
وی میزان سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان برای نیروگاه خرم‌آباد تاکنون را ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: مجموع سرمایه‌گذاری بنیاد در این نیروگاه با توجه به افزایش نرخ ارز و با احتساب سرمایه مورد نیاز برای احداث فاز دوم این نیروگاه، به بیش از هفت هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
فتاح تصریح کرد: گروه مپنا نیز برای فاز دوم این نیروگاه، از توربین‌های مدرنی استفاده خواهد کرد که ۲۰ مگاوات توان تولیدی بالاتری نسبت به توربین‌های فاز نخست دارند.  
فتاح گفت: در حال حاضر بنیاد مستضعفان از محل فروش برق به وزارت نیرو، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد، بنابراین در تفاهم صورت گرفته مقرر شد، وزارت نیرو بخش عمده‌ای از مطالبات ما را از طرف ما به شرکت مپنا پرداخت کند تا هرچه سریعتر این پروژه تکمیل شود.
شایان ذکر است، با توجه به مبادله قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه خرم‌آباد بین شرکت تولید نیروی برق حرارتی (به عنوان خریدار تضمینی برق) و شرکت مولد نیروی خرم‌آباد (تحت مالکیت هلدینگ برق و انرژی صبا) به ظرفیت ۹۶۸ مگاوات و بهره‌برداری از بلوک اول شامل دو واحد گازی در خرداد ماه ۹۹ و با توجه به آمادگی بنیاد مستضعفان به منظور سرمایه‌گذاری در تکمیل بلوک دوم در سایت نیروگاه خرم‌آباد و آمادگی هلدینگ برق و انرژی صبا (متعلق به بنیاد مستضعفان) برای انتقال مطالبات خود از وزارت نیرو جهت محل فروش برق به گروه مپنا، توافق‌نامه انتقال طلب مذکور به منظور سرمایه‌گذاری در احداث دو واحد گازی MGT70(3) در قبال دریافت این مطالبات به همراه مابه التفاوت مبالغ دریافتی تا سقف قرارداد EPC مربوطه و تأمین تجهیزات، احداث، نصب، راه‌اندازی و تحویل دو واحد گازی MGT70(3) و ملحقات آن در سایت نیروگاه خرم‌آباد نهایی شد. 
بر اساس مفاد توافق‌نامه، شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، از محل صادرات برق و با توجه به میزان مطالبات هلدینگ برق و انرژی صبا، ارز مورد نیاز گروه مپنا در این پروژه را تأمین و پرداخت خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.