×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تامین اجتماعی الکترونیک؛ گسترش چتر خدمات غیرحضوری

عباس اکبری، مدیر کل تامین اجتماعی هرمزگان
بی‌شک بزرگترین رویداد تاریخ معاصر جهان که به تحقق عدالت اجتماعی معنا بخشید، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود. استقلال، آزادی، برطرف نمودن تبعیض و برقراری عدالت بین‌النسلی مهمترین آرمان مردم در مبارزه با رژیم خودکامه پهلوی بود که به رهبری حضرت امام خمینی (ره) پس از سال‌ها مبارزه و مجاهدت در بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به ثمر نشست.
برقراری عدالت بین‌النسلی فراتر از شعار به عنوان یک التزام و یک راهبرد با درایت مسئولان، مدیران و برنامه‌ریزان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به توسعه کمی و کیفی نظام تامین اجتماعی به عنوان میثاق جمعی مردم و حکومت برای یک نظام مردمی در اصل ۲۹ قانون اساسی تجلی یافت.
موقعیت و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی در کشور در راستای عدالت بین‌النسلی به‌ گونه‌ای است که به‌ عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای، بزرگ‌ترین خریدار درمان، دومین تولیدکننده درمان، پر ارتباط‌ ترین نهاد با بدنه جامعه و یکی از بزرگ‌ترین بازیگران بازار سرمایه، سهم زیادی در ایجاد آسایش و تولید امیدآفرینی در جامعه دارد.
این سازمان با پشتوانه بیش از شش دهه تجربه و امیدآفرینی در این سرزمین، همواره حامی زحمتکش‌ ترین اقشار جامعه بوده و هم‌اکنون ۴۲میلیون ایرانی را به عنوان بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی، تحت‌پوشش خدمات متنوع خود قرار داده است. حمایت موثر از پشتوانه‌ها و سربازان جبهه سازندگی و توسعه و نیروهای مولد در برابر ریسک‌های احتمالی ناشی از اجرای برنامه‌های معطوف به بازسازی بنیان‌های اقتصادی کشور به عنوان ماموریت اصلی این سازمان بزرگ اقتصادی- اجتماعی محسوب می شود که در قالب ۱۸ نوع خدمت متنوع بلندمدت و کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد.
سازمان تامین اجتماعی در تلاش است تا هم چتر حمایتی خود را گسترش داده و هم آسان سازی و دسترسی افراد تحت پوشش به خدمات را اجرا نماید که طرح هایی مثل ۳۰۷۰، اتوماسیون اداری، ارایه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری در صدر این اقدامات قرار دارد.
پیش از انقلاب اسلامی، مجموعه تامین اجتماعی در هرمزگان با محرومیت و کاستی های فراوانی همراه بود اما توسعه و پیشرفت در این حوزه طی بیش از چهار دهه اخیر سبب شد تا سازمان تامین اجتماعی به یکی از قطب های خدمت رسانی بیمه ای و درمانی و همچنین تحقق دولت الکترونیک در استان تبدیل شود.
این سازمان بیمه گر هم اکنون برای خدمت رسانی و رضایتمندی جامعه تحت پوشش خود که ۹۸۴هزار نفر را شامل می شود(معادل بیش از ۵۵ درصد از جمعیت استان هرمزگان) با فعالیت ۱۷ شعبه دائم، ۱۳ شعبه اقماری و ۷ کارگزاری نقش آفرینی موثری در این پهنه جغرافیایی دارد.
همه تلاش مدیران و کارکنان اداره کل تامین اجتماعی هرمزگان، کمک به تقویت فضای تولید و توجه ویژه به فرهنگ کار و تلاش است و از سویی دیگر نیز سعی می شود با به روزرسانی و استفاده از فناوری های نوین در ارایه خدمات، خدمات شایسته ای به مخاطبان سازمان ارایه شود.
این سازمان بزرگ بیمه گر اجتماعی با سرلوحه قرار دادن سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی، همراه و همگام با نیروی های مولد جامعه با برنامه ریزی و سیاستگذاری های خود در جهت بهبود فضای کسب و کار و تقویت تولید و اشتغال نیز گام های بلندی برداشته است.
در حال حاضر ۲۹هزار و ۳۶۴ واحد کارگاه فعال در استان هرمزگان تحت پوشش قرار دارند که بخشی از آنها مهم ترین و بزرگترین بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور در حوزه بنادر، کشتی سازی، فولاد، آلومینیوم و … بشمار می روند.
استقرار سامانه خدمات غیرحضوری بر بستر اینترنت، از مهم ترین اقدامات سالیان اخیر این سازمان در مسیر ارائه خدمات مناسب به جامعه هدف محسوب می شود و توفیقات بسیار زیادی در راستای تحقق تأمین اجتماعی الکترونیک، تکریم ارباب رجوع، کاهش مراجعات حضوری کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران محترم به دست آمده و موجبات رضایتمندی خیل گسترده ای از جامعه بزرگ مخاطبان سازمان فراهم شده است. در همین راستا اجرای طرح ۳۰۷۰ از آبان ماه ۹۹، با هدف تبدیل ۳۰خدمت حضوری به ۳۰ خدمت غیرحضوری برای کاهش سالانه ۷۰ میلیون مراجعه حضوری به واحدهای سازمان تامین اجتماعی کلید خورده و هم اکنون در حال اجراست. در همین راستا جلسات بسیاری برای پایش حسن اجرا و ارزیابی ابعاد مختلف این طرح در سطح شعب استان برگزار شده است.
درنظر گرفتن تمهیدات و تسهیلات مختلف برای مدیریت پیامدهای بیماری کرونا، برگزاری آزمون استخدامی جدید و انجام انتصابات بر اساس آزمون طرح مدیران آینده، برگزاری نشست های هم اندیشی با کارفرمایان و کانونهای کارگری بازنشستگی، تجلیل از بازنشستگان و مستمری بگیران نمونه، دیدار با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، انجام بازدیدهای دوره ای از شعب شهرستانها و دیدار با فرمانداران از جمله اقدامات این مجموعه طی سال ۹۹ بوده است.
حضور در جشنواره شهید رجایی به عنوان دستگاه برتر در شاخص های اختصاصی، توسعه خدمات الکترونیک از جمله اجرای لیست های اینترنتی، پرداخت متمرکز بیمه بیکاری و مستمری ها، اجرای طرح ساختار نوین ارائه خدمات و سایر خدمات الکترونیک به عنوان بخشی از دستاوردهای سال های اخیر این مجموعه محسوب می شود.
لازم به ذکر است، در سال ۹۹، مبلغی افزون بر ۷۲۵میلیارد تومان درحوزه تعهدات بلند مدت و بیش از ۱۵میلیارد تومان نیز در حوزه تعهدات کوتاه مدت پرداخت شده است. از سوی دیگر، پرداخت بیش از ۲۳ میلیارد تومان نیز بابت متناسب سازی حقوق مستمری بگیران در استان( از ابتدای مردادماه تاکنون) به انجام رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.