×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
بررسی تجربه کشورهای منتخب در زمینه بیمه سوانح طبیعی برای تدوین ساختار آیین‌نامه اجرایی صندوق همگانی بیمه سوانح طبیعی ایران

به گزارش کیوسک خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، مدیریت بحران ایجاد شده در اثر وقوع سوانح طبیعی و اعاده این خسارات اغلب بار سنگینی را بر دوش مسئولان امر گذاشته است. در روش‌های مختلف مدیریت ریسک سوانح طبیعی، ابزارها و استراتژی‌های گوناگون برای کنترل ریسک مورد نظر تعریف شده و بیمه به عنوان یکی از این ابزارها، کارآیی موفقی در شرایط مشابه از خود نشان داده است. بر این اساس گزارش پژوهشی «بررسی تجربه کشورهای منتخب در زمینه بیمه سوانح طبیعی برای تدوین ساختار آیین‌نامه اجرایی صندوق همگانی بیمه سوانح طبیعی ایران» توسط دکتر مرتضی بسطامی دانشیار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و با همکاری آذین‌سادات استادرمضان پژوهشگر پژوهشکده بیمه و امیررضا طاهریان کارشناس ارشد مهندسی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نگاشته شده است.
در این گزارش تجارب و روش‌های استفاده از ابزار بیمه در مدیریت ریسک سوانح طبیعی در کشورهای مختلف، به منظور به‌کارگیری در تدوین ساختار آیین‌نامه اجرایی صندوق همگانی بیمه سوانح طبیعی کشور ایران معرفی و تحلیل شده است.
از آن‌جا که صندوق بیمه زلزله در ترکیه و نیوزیلند دارای ساختار دولتی بوده و بیشترین شباهت را با صندوق بیمه حوادث همگانی حوادث طبیعی در ایران دارند، ساختار و مقررات آن‌ها برای تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز صندوق قابل استفاده بوده و در فصل دوم و سوم ساختار این دو صندوق با جزئیات مفصل ارائه شده است. معرفی بیمه‌گران زلزله کالیفرنیا(CEA) ، بیمه زلزله در کشور ژاپن، مروری بر بیمه مخاطرات طبیعی در اروپا، طرح کلی ارائه صندوق سوانح طبیعی در چین، بیمه مخاطرات طبیعی در استرالیا، اوراق بهادار بیمه‌ای برای ریسک لرزه‌ای در آمریکای جنوبی و ساختار آیین‌نامه اجرایی صندوق بیمه حوادث کشور به ترتیب در فصول چهارم تا نهم این گزارش صورت گرفته است. در نهایت درفصل آخر بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین حاکم بر صندوق‌های مشابه در کشورهای مختلف، عناوین فصول مختلف آیین‌نامه اجرایی صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی پیشنهاد شده است.
علاقه‌مندان جهت دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1293/ مراجعه نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.