×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مینا بیابانی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج مستضعفان (۲۹ آبان تا ۵ آذر ماه) به بسیجیانی که به گفته وی در این ایام، همانند هشت سال دفاع مقدس رسالت خود را بر دوش گرفته و در کنار مدافعان سلامت، در قطع زنجیره ویروس کرونا در حال فعالیت هستند، افزود: در این بازه زمانی که همه گیری کووید ۱۹ باعث فوت بسیاری از هموطنان شده، یکی از مهمترین وظایف بسیجیان بخصوص زنان بسیجی، خدمتگزاری به مردم و حضور در صحنه های مردمی است.
وی یادآور شد: به همین منظور، بسیجیان از ابتدای شیوع کرونا در جای جای کشور حضور پیدا کردند تا با تلاش های خود مشکلات و چالش های مردم را از بین ببرند و شرایط مناسبی را برای آنان حاکم کنند.
از تولید ماسک و دستکش تا حضور در طرح محله محوری شهید سلیمانی
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با تاکید بر اینکه زنان بسیجی در گام نخست، مساجد و حسینیه ها و خانه های خود را تبدیل به کارگاه های تولید ماسک، دستکش، شیلد و گان و همچنین تهیه اقلام ضدعفونی کردند، تصریح کرد: همه این فعالیت ها برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در بین مردم بود که همزمان با اجرایی شدن طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی جدی تر شدند و در  امر غربالگری و بیماریابی در کنار تیم پزشکی ایستاده اند.
بیابانی با این توضیح که طرح شهید سلیمانی با هدف قطع زنجیره انتقال و انتشار ویروس است، اظهار داشت: در این طرح، خواهران بسیجی به در منازلی می روند که اعضای آن در تماس تلفنی با مراکز ۴۰۳۰ یا سایر مراکز موضوع بیماری را اطلاع رسانی کرده اند.
اهدای بسته های معیشتی و کمک مومنانه به خانواده مبتلا به کرونا
بیابانی خاطرنشان کرد: بسیجیان اعضای خانواده مورد نظر را تحت نظر و تست و معاینه قرار می دهند و به محض محرز شدن بیماری یکی از اعضا، اگر نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد هماهنگی های لازم را صورت می دهند تا بیمار منتقل شود. همینطور خانواده این فرد مبتلا را در منزل قرنطینه می کنند و سفار ها و توصیه های پزشکی را به انان می دهند.
وی، با بیان اینکه اگر مبتلایان نیاز به بستری در بیمارستان نداشته باشند، بسیجیان آنان را به مراکز قرنطینه که در هتل ها و مهمانسراها تعبیه شده اعزام می کنند و مراقبت های ویژه از آنان صورت می دهند، اظهار داشت: بسیجیان به افرادی که نیازمند باشند و نتوانند نیازهای غذایی خود را تامین کنند به صورت رایگان، بسته های معیشیتی اهدا می کنند. اگر هم توانمندی تهیه اقلام دارند با سفارش هایی ک به خواهران بسجی خواهند داد این اقلام تهیه و به در منزل آنان آورده می شود.
اجرای طرح جمعیت و تحکیم خانواده از دیگر برنامه های بسیج
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با یادآوری اینکه امسال هفته بسیج به «بسیج پیشرو در خدمت و امیدآفرین» نامگذاری شده، درباره طرح ها و برنامه های بسیج گفت: در این هفته دو طرح بسیار مهم بسیج جامعه زنان با عنوان طرح تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و همچنین طرح جمعیت از طرف رییس سازمان بسیج مستضعفین به تمامی رده های بسیج ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرحها در راستای سبک زندگی اسلامی ایرانی طراحی شده است، توضیح داد: با ابلاغ این طرح ها، پایگاه های بسیج در محلات به شکل جدی و برنامه ریزی شده تر به بحث خانواده خواهند پرداخت. همچنین در این طرح ها، تقویت و توسعه کارافرینی و مشاغل خانواده محور مدنظر است و مرکز رسانه ای خانواده در این طرح راه اندازی می شود تا از این طریق الگوی خانواده اسلامی را بر مبنای سبک زندگی اسلامی به عزیزان بسیجی و جامعه محترم زنان کشور تقدیم کنیم تا بتوانند با این الگو، خانواده ای متعالی و بالنده ایجاد کنند.
رئیس سازمان بسیج خواهران افزود: تشکیل گروهای معتمد و مجرب در محلات برای تسهیل گری در امر ازدواج یکی دیگر از برنامه های طرح تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است که برای آن تشکیل صندوق قرض الحسنه ازدواج آسان مدنظر قرار گرفت. همینطور کلینیک های تحکیم و تعالی خانواده در محلات با هماهنگی  و تولی گری معاونت اجتماعی سازمان بسیج در این طرح پیگیری خواهد شد.
توسعه و تقویت مهدهای قرآنی در مساجد راهکار تشویق فرزندآوری خواهد بود
بیابانی درباره طرح جمعیت هم توضیح داد: در طرح جمعیت هم با توجه به فعالیت های مردمی در محلات و پایگاه های مقاومت خواهران و برادران، برنامه هایی در جهت تشویق زوج های جوان برای فرزندآوری در نظر گرفته شده، مانند راه اندازی و توسعه و تقویت مهدهای مساجد تا والدین شاغل دغدغه نگهداری نداشته باشند ضمن اینکه کودکان در این مهدها آموزش های دینی لازم ببینند.
وی با بیان اینکه تغذیه سالم نقش مهمی در فرزندآوری دارد، توضیح داد: در این راستا طرح تشویق و حمایت خانواده ها به تولید محصولات غذایی سالم مرتبط با کشاورزی را مدنظر قرار دادیم، محصولاتی که خانواده ها می توانند در منزل تولید و تهیه کنند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: هدف از این طرح، سلامت بودن این مواد و نقش برجسته آن در کمک به خانواده ها برای فرزندآوری است زیرا بخشی از مشکلات زوجین ما در موضوع باروری به بحث تغذیه برمی گردد.
زنان بسیجی الگوی جدیدی از زن و جایگاه اجتماعی او ارایه می دهند
بیابانی در بخشی دیگر از این گفت وگو، به شکل گیری بسیج جامعه زنان اشاره کرد و توضیح داد: بسیج جامعه زنان از بدو پیروزی انقلاب و به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی در کنار بسیج برادران شروع به فعالیت کرد و بعد از شروع جنگ تحمیلی و در دوران دفاع مقدس فعالیت های بسیار موثر و چشمگیری را به کشور ارایه کرد.
وی افزود: این فعالیت ها به گونه ای بود که زن در دوران دفاع مقدس به جایگاه واقعی خود رسید و تبدیل به زن طراز انقلاب اسلامی شد تا آنجا که الگوی جدیدی از زن و نقش و جایگاه زن به جهان معرفی کرد به نام الگوی سوم.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با یادآوری این که بیشتر فعالیت های بسیج جامعه زنان بعد از دفاع مقدس وارد عرصه جدید فعالیت ها فرهنگی و مقابله با جنگ نرم و تهدید نرم دشمن شد، خاطرنشان کرد: به لطف تدابیری که مسئولان اندیشیدند بسیج جامعه زنان تحولات خود را با تغییر و تحولات فرهنگی در کشور ایجاد و توسعه داد و متناسب با این تغییرات، به موضوعات و فعالیت ها تنوع بخشید.
به گزارش ایرنا، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.
در این طرح بسیجیان ‌و کارشناسان حوزه بهداشت با مراجعه به افراد نیازمند و تأمین نیازهای اولیه آنها، به اجرای بهینه پروژه قرنطینه معکوس یاری می دهند.
اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت ها می تواند جان انسانهای در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد.
در این زمینه بهترین و موثرترین راه جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.  این مشارکت محله محور باید بگونه ای طراحی شود که ضمن جلب اعتماد مردم، اهداف و فعالیتها توسط گروههای مردمی نیز به تحقق برسد. در این راه اطلاعات مرتبط با پیشگیری و مقابله با مخاطرات باید به روشی مورد قبول و منطبق بر فرهنگ و توانایی مردم محله به آنان ارائه شود. موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید و یادآور می شوند: بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه (ویروس کرونا) همه گیر خواهد کرد. بر همین اساس، طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محتوای مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ و برای جلب مشارکت مردم از طریق انتخاب یک سفیر سلامت برای هر خانوار و یک رابط سلامت محله برای هر ۴۰ سفیر خانوار با محوریت بسیج امکانات محله و در جهت بهبود وضعیت اجتماعی (از جمله سلامت)، اقتصادی و فرهنگی جامعه مطرح شد تا با مشارکت مردم و نهادهای مردم محور، محلات از محرومیت خارج شود.  
از: فاطمه دهقان نیری

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.