×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
انتقاد از فرآیند دیوان سالارانه جذب نیروی پرستاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بازنگری مطالبات اصلی جامعه پرستاری بر رفع موانع جذب نیروهای جدید پرستاری و تبدیل وضعیت پرستاران خط مقدم مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که با یک راه میان‌بر و بدون تعارف و با یک نگاه جهادی و حداکثر مشارکت دولت و مجلس، نسبت به حل مشکل استخدام نیروی پرستاری اقدام عملیاتی شود.

به گزارش کیوسک خبر به نقل از ایلنا، علیرضا زالی در مراسم تکریم مقام پرستار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: گرامیداشت روز و هفته پرستار به این مفهوم است که می‌خواهیم التفات و توجه عمومی مردمی، مسئولین و سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور را به جایگاه پرستاری جلب کنیم. این روز ضمن تکریم و تجلیل از مقام پرستار، می‌تواند به عنوان روزی باشد که مطالبات فروخفته و تاریخی قشر خدوم و زحمتکش پرستاری یادآوری و بازخوانی شود.

وی با اشاره به نشست سال گذشته نمایندگان جامعه پرستاری با مقام معظم رهبری و صدور فرامین ایشان جهت تکریم و احصاء جایگاه پرستاری در کشور، اظهار کرد: بخش‌های سازمانی و مرتبط با وزارت بهداشت تا حدود زیادی محقق شده ولی متاسفانه بسیاری از فرامین فراسازمانی ایشان در رابطه با مطالبات پرستاری هنوز محقق نشده است و لذا لازم است که دستگاه‌های زیربط با بازنگری فرامین ایشان نسبت به تحقق این مطالبات اقدام کنند.

زالی با اشاره به برگزاری روز پرستار امسال در شرایط کرونایی، عنوان کرد: امروز بالغ بر ۱۴۵ هزار پرستار در گستره ملی در حال خدمت‌رسانی هستند که بیش از ۶۰ هزار نفر از این مجموعه تاکنون دچار بیماری کرونا شده‌اند و این مساله نشان دهنده سختی کار و مواجهه مستقیم جامعه پرستاری با این ویروس در بخش‌های مراقبت ویژه، بخش‌های کرونایی، اورژانس، درمانگاه‌ها، اتاق‌های عمل و سایر بخش‌هاست.

وی با گرامیداشت یاد شهدای مدافع سلامت و اینکه بیش از ۱۰۰ شهید در عرصه پرستاری تقدیم کشور شده است، عنوان کرد: حرفه پرستاری نه تعطیلی می‌شناسد و نه مناسبت‌های ملی و یا آیین‌های مذهبی، پرستاران بر اساس تکلیف حرفه‌ای خود فارغ از همه شرایط باید به ارایه خدمت بپردازند و طی دوران سخت شیوع کرونا علاوه بر سختی کار باید دوری از عزیزان و خانواده‌های خود را تحمل کرده و حتی از ساده‌ترین برخورداری‌های عاطفی هم محروم باشند.

کمبود نیروی پرستاری معضل جدی و تردید ناپذیر 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بازنگری مطالبات اصلی جامعه پرستاری، مهمترین چالش این روزهای جامعه پرستاری را حجم بالا و فشردگی و تراکم کار دانست و گفت: طی موج دوم و سوم کرونا میزان ابتلای کادر پزشکی و پرستاران بسیار بیشتر از موج اول بود و با توجه به دوره استراحت و ریکاوری هر فرد مبتلا، حجم بالایی از فشار مضاعف و غیرمتعارفی بر گروه همکاران وارد می شود که همین مساله کمبود نیروی پرستاری را به معضل جدی و تردید ناپذیر این قشر و بیمارستان‌ها تبدیل کرده است.

انتقاد از لختی کسالت‌آور در فرایند دیوان سالارانه جذب نیروی پرستاری

زالی در ادامه با انتقاد جدی از فرایند بسیار کند جذب نیروی کمکی در بیمارستان‌ها به عنوان مطالبه بعدی جامعه پرستاری، عنوان کرد: علی‌رغم پیشنهادات متعدد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، متاسفانه یک لختی کسالت‌آور در فرایند دیوان سالارانه جذب نیروی انسانی را شاهدیم. امروز که در خط مقدم به جذب نیروی پرستار نیاز داریم، به نظر می‌رسد که این کندی فرایند، نیروهای خط مقدم را مورد غفلت قرار داده است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که با یک راه میان‌بر و بدون تعارف و با یک نگاه جهادی و حداکثر مشارکت دولت و مجلس ، نسبت به حل مشکل استخدام نیروی پرستاری اقدام عملیاتی شود. چراکه روند فعلی یعنی برگزاری آزمون استخدامی و گذشت فرایند ۳ ماهه گزینش، نیاز شدید این روزهای کادر درمان را تامین نمی‌کند.

رییس ستاد مقابله با کرونای تهران با اشاره به یک نمونه روشن یعنی ۳۵ هزار پرستار جدید ظرف کمتر از دو هفته در ایتالیا، تاکید کرد: باید بپذیریم که این روزها شرایط جنگی است و اگر این واقعیت را بپذیریم باید همه دستگاه‌های مختلف در حوزه استخدام نیروی پرستاری مشارکت جدی داشته باشند.

جذب ۳۰ هزار نیروی مصوب سریع‌تر وارد مدار شود

وی ادامه داد: خوشبختانه با نگاه بلند دولت و سازمان برنامه و بودجه ۳۰ هزار مجوز استخدام به عنوان استثنایی‌ترین کار در حوزه بهداشت و درمان در حال تحقق است، اما متاسفانه از زمانی که سازمان برنامه و بودجه این گام بلند را برای اولین بار در حوزه استخدامی کشور برداشته ولی این مساله هنوز محقق نشده، به نظر می‌رسد این ۳۰ هزار نیرو باید هرچه سریع‌تر وارد مدار شوند.

زالی به برخی از پیشنهادات مشخص در این رابطه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما بر اساس نیاز پرستاری در عرصه کشور این است که حداقل تا سال ۱۴۰۵ هر سال ۲۰ هزار پرستار جدید جذب و استخدام شوند، در غیر این صورت کماکان با کمبود نیروی پرستاری روبرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نسبت پرستار به تخت در دانشگاه ما بین ۰.۸ تا ۱ در نوسان است، گفت: این رقم به مراتب از استاندارد و نرم فاصله دارد و برای جبران آن باید نیروهای پرستاری به صورت جهشی و فورا افزایش پیدا کند.

بلاتکلیفی و عدم تبدیل وضعیت نیروهای پرستاری بدور از اخلاق و مروت اداری است

زالی مطالبه بعدی جامعه پرستاری و جامعه بهداشت و درمان که متاسفانه تا به امروز هیچ پاسخ روشن، شفاف، سریع و قانونمندی به آن داده نشده را تعیین و تبدیل وضعیت نیروهای بهداشت و درمان خط مقدم مقابله با بیماری عنوان کرد و ادامه داد: در این رابطه همه ما در ابهام به سر می‌بریم و نمی دانیم که آیا این خواسته بهداشت و درمان کشور محقق می‌شود یا خیر؟ این در حالیست که تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قراردادی و قراردادی به پیمانی که در خط مقدم کرونا خدمت می‌کنند و از استحقاق بالای خدمت‌رسانی برخوردارند، مطالبه جدی ماست که از ابتدا مطرح شده است.

وی با بیان اینکه هنوز درباره تحقق این مطالبه سردرگم و در ابهام هستیم، گفت: هنوز مشخص نیست که چه ساز و کاری برای این کار تعریف شده، مجلس و دولت  باید تدابیر عملیاتی و اجرایی در این رابطه داشته باشند اما هنوز در عمل یک نسخه قطعی عملیاتی ارایه نشده است.

زالی با اشاره به وضعیت نیروهای ۸۹ روزه گفت: این عزیزان در سخت ترین شرایط و روزهای کرونایی جان خود را به خطر انداخته و وارد حوزه درمان و ارائه خدمت شدند، اگر صدها سال بخواهیم در قالب گزینش و و بررسی صلاحیت شایسته گزینی کنیم بهتر از این نیروهای ۸۹ روزه در حوزه بهداشت و در درمان پیدا نمی‌کنیم، اما متاسفانه هنوز معطل و بلاتکلیفند و تعیین وضعیت نشده‌اند، این مساله به دور از مروت و فتوت اداری و به دور از اخلاق است؛ باید متعهدانه مشکل این افراد برطرف شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.