×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مرتضی لطفی، عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی

سازمانی مانند تأمین اجتماعی که با قریب بــه ۵۰ درصد جامعه در ارتباط بوده و ذینفعان بسیاری دارد، نیازمندیک نظام رســانه ای قوی اســت که متناســب با این جمعیت، هوشمند، پیشرفته و توسعه یافته عمل کند.چنین نهاد عظیمی نیازمند ابزارهای متعدد رســانه ای اســت؛ چه در بعد مکتوب و چه در بعد مجازی. در حال حاضر بخشــی از مســئولیت این بار برعهده معاونت فرهنگی سازمان است.
در موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه کارهای رسانه ای بزرگ و مهمی انجام می شــود و در کنار آن، موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی و انتشارات
علمی و فرهنگی نیز بخشــی از امور فرهنگی سازمان را بر عهده دارند. البته اداره کل روابط عمومی سازمان نیز در جایگاه صدای اصلی تأمین اجتماعی بخش خبری و برونداد آن را برعهده دارد.
در همــه ایــن بخشهــا و واحدها، همکاران ما تــلاش فراوانی می کنندو انصافــا زحمت می کشــند و انواع روشهای اطلاع رســانی را به منظور پیشبرد اهداف فرهنگی و ارتباطی ورسانه ای سازمان به کار میبرند. با این همه، به نظر من، ما هنوز فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم و همچنان بین سازمان و ذینفعانش حلقه منفصله ای وجــود دارد و هنوز نقش و آرمانهای ســازمان تأمین اجتماعــی در پیکره جامعه چندان شناخته شده نیست. اعتقاد من بر این اســت که اقدامات جزیره ای در حوزه فرهنگی و رسانه ای ســازمان نتیجه مطلوب را یا حداکثرنتیجه ممکن را در پی نخواهد داشت؛ ازاین رو معتقدم بخشهای مرتبط با امورفرهنگی، ارتباطی و رسانه ای سازمان باید یکپارچه، هماهنگ و منسجم عمل کنند. حتی بر این باورم که مثال واحد ارتباطات مردمی سازمان، معروف به سامانه ۱۴۲۰ نیز باید در تعامل کامل با حوزه رســانه ای و فرهنگی سازمان عمل کند.
اگرچــه هر منطقــه ای نیــاز دارد تا رســانه و محصولا ت فرهنگی خاص همان منطقه را داشــته باشد؛ با این حال، اقدامات مســتقل ادارات کل و مدیریتهــای درمان اســتانها اگر هماهنــگ و همســو بــا برنامه ها و راهکارهــای کلــی ســازمان و اداره کل روابــط عمومی نباشــد به رغم تلاشهای زیادی که انجام میشود بازدهی کافی را نخواهد داشت. به نظر من، باید در حوزه رسانه ای، فرهنگی و ارتباطی سازمان، یکپارچگی وجود داشته و محوریت آن در ستاد مرکزی قرار داشــته باشــد. از ســوی دیگر، مخاطبان و ذینفعان سازمان نیز باید سطح بندی شوند تا بتوان متناسب با هر دسته و گروه و قشری، محصولات فرهنگی و رســانه ای متفــاوت تولید کرد. بدیهی اســت نیازهای رسانه ای ســتاد مرکزی ســازمان با مخاطبان عــام متفاوت اســت و بــرای هر یک رسانه ای جداگانهای نیاز است. وقتی گروههای مختلف، نیازها و مشکلاتشان دسته بندی و سطح بندی شوند میتوان متناســب با هر مجموعــه، اقدامات رســانه ای و فرهنگی تأثیرگذارتری برنامه ریزی کرد. 

منبع: هفته نامه آتیه نو شماره ۲۵۴ مورخ ۲ آذر ۹۹

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.